مسئول طرح پژوهشكده كاتاليست و نانوفناوري از واگذاری دانش فنی ساخت كاتاليست آروماتيزاسيون به بخش خصوصی خبر داد گفت: تامين كاتاليست ها از سازندگان خارجي مقدور نبوده، بنابراین توليد انبوه آن در داخل كشور گامي مهم در جهت خودكفايي و قطع وابستگي به شركت هاي سازنده خارجي خواهد بود.

معصومه آقابابايي؛ مسئول طرح پژوهشكده كاتاليست و نانوفناوري در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اعلام اين خبرگفت: با توجه به ميزان مصرف بالاي اين كاتاليست‌ها و اهميت ساخت كاتاليست در داخل كشور،‌ پژوهشكده كاتاليست و نانوفناوري پژوهشگاه صنعت نفت، پس از انجام موفقيت آميز ساخت آزمايشگاهي و پايلوتي اين كاتاليست‌ها، بسته طراحي مفهومي ساخت كاتاليست آروماتيزاسيون در مقياس 360 كيلوگرم در روز را تدوين كرد و در نهايت در آذر ماه 1392 براي  توليد انبوه به بخش خصوصي (شركت اكسير نوين فرآيند آسيا) واگذار شد.

وي در موررد فرآيند آروماتيزاسيون و كاتاليست آن توضيح داد: فرآيند آروماتيزاسيون يكي از فرآيندهاي كليدي در صنعت پتروشيمي براي تهيه آروماتيك‌ها است كه كاتاليست اين فرآيند را پلاتين – قلع بر روي آلومينا تشكيل مي دهد و خوراك معمول اين فرآيند، خوراك اصلي مجتمع شامل پلاتفرميت و هيدروژن كه اغلب از پالايشگاه ها تامين مي شود، است.

آقابابایی با بيان اينكه مجتمع هاي پتروشيمي ايران نظير بوعلي، برزويه، بندر امام، اصفهان و ساير، توليد كننده محصولات آروماتيكي با هدف توليد ميليون ها تن مواد در سال شامل بنزن، تولوئن، ارتوزايلين، پارازايلين و مخلوط زايلين هستند، گفت: اين مجتمع ها از واحدهاي زيربنايي كشور بوده و محصولات آن به عنوان خوراك صنايع پايين دستي نظير شوينده ها، پلاستيك ها، الياف پلي استر، نرم كننده هاي پلاستيكي، رنگ سازي و صنايع ديگر بكار برده مي شود.

 وي با عنوان اينكه بنزن توليدي واحد آروماتيزاسيون، يكي از پرمصرف ترين آروماتيك ها در صنايع پتروشيمي محسوب مي شود، گفت: از آن در تهيه اتيل بنزن، كومن ( فنل و رزين هاي فنلي)، الكيل بنزن ها ( مواد پاك كننده )، نيتروبنزن (آنيلين ، مواد رنگي ) كلر و بنزن و بسياري مواد ديگر استفاده مي شود .

اين پژوهشگر پژوهشگاه صنعت نفت افزود: بنزن توليدي قسمتي از آن بعنوان خوراك شركت L.A.B يا شركت توليد كننده الكيل بنزن خطي فرستاده مي شود و بخشي از آن در صنايع رنگسازي و مازاد آن به خارج از كشور صادر مي شود.  

آقا بابايي تصريح كرد: مقايسه نتايج آزمايش هاي فيزيكي-  شيميايي و تست فعاليت كاتاليست‌هاي آروماتیزاسیون توليد شده در مقايسه با كاتاليست خارجي نشان مي‌دهد كه اين كاتاليست‌ها با كاتاليست خارجي به خوبي رقابت مي‌كند. با توجه به اينكه تامين اين كاتاليست ها از سازندگان خارجي مقدور نمي باشد، توليد انبوه آن در داخل كشور گامي مهم در جهت خودكفايي و قطع وابستگي به  شركت هاي سازنده خارجي خواهد بود.

گفتنی است معصومه آقابابايي، که مسئول طرح پژوهشکده کاتالیست و نانوفناوری است که در زمينه ساخت كاتاليست‌هاي فرآيندهاي پالايشگاهي و پتروشيمي و بازيافت فلزات از كاتاليست‌هاي مستعمل نظير كاتاليست‌هاي فرآيند ريفورمينگ كاتاليستي، نانوكاتاليست ريفورمينگ ، بازيافت فلزات با ارزش پلاتين و رنيم از كاتاليست مستعمل ريفورمينگ و كاتاليست‌هاي سولفورزدايي هيدروژني از برش‌هاي نفتي ، کاتالیست آروماتیزاسیون و ... فعالیت می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار