معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث، دلایل اصلی مرگ در استان قزوین می‌باشند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران سیّد سعید اسکویی، اظهار کرد: وراثت، شیوه زندگی، محیط زیست، وضعیت اقتصادی و اجتماعی تأثیر چشمگیری بر سلامت و کیفیت زندگی دارند.

وی در ادامه افزود: عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت از قبیل میزان درآمد، سطح تحصیلات، شغل، تغذیه و طبقه اجتماعی بسیار بیشتر از عوامل بیولوژیکی در سلامت انسان نقش دارند که اگر نادیده گرفته شوند، رسیدن به اهداف سلامتی و برقراری عدالت در سلامت، غیر ممکن می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین یادآور شد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به عنوان متولی اصلی تأمین و حفظ سلامت مردم در کشور با هدف رسیدن به بالا‌ترین سطح ممکن سلامتی برای آحاد جامعه، توجه ویژه ای به مسائل اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت و موضوع عدالت در سلامت دارد.

وی تاکید کرد: حفظ و افزایش سطح سلامت و حذف اثر مخرب برخی از عوامل اجتماعی بر آن، مسئولیتی فردی، کشوری و حتی بین المللی است که کوشش مشترک کلیه سطوح جامعه یعنی افراد، اجتماعات و دولت را می‌طلبد.

اسکویی با اشاره به اینکه افزایش ۱۴ ساله امید به زندگی در کشور، یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب در حوزه سلامت است، خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته؛ مرگ و میر نوزادان و مادران از شاخص‌های مهم توسعه‌ یافتگی محسوب می‌شوند، زیرا میزان سواد والدین و وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار‌ها تأثیر مستقیم بر مرگ و میر کودکان در جامعه دارد.

وی در ادامه اعلام کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث دلایل اصلی مرگ در استان قزوین می‌باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت را سودآور‌ترین سرمایه گذاری در هر کشور دانست و اضافه کرد: درگیری‌های شغلی، تلویزیون و ماهواره، شهرهای بزرگ و تغییر نسل، دلایل اصلی اُفت سرمایه اجتماعی در جوامع انسانی به شمار می‌رود که جلب مشارکت مردمی، مهم‌ترین راه افزایش سطح شاخص‌های سلامت در جوامع کنونی است.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: قزوین ، سرطان ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.