طرح پژوهشی «بررسی عوامل موثر بر شادکامی جانبازان و ایثارگران» با هدف بررسي ميزان شادکامی در جانبازان، ایثارگران و همسران ایشان و تعیین عوامل مؤثر بر شادکامی آن¬ها در سطح کشور، تدوین شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، اعظم نوفرستی، مدیر گروه پژوهشی علوم شناختی این واحد گفت: در این طرح نمونه¬ای به تعداد هزار و 135 نفر از جانبازان، همسران جانبازان، آزادگان، همسران آزادگان و همسران شهدا که اسامی آنان در فهرست اسامی بنياد شهيد و امور ايثارگران در سال 91 وجود داشت، از ده استان تهران، اصفهان، خوزستان، گيلان، کرمانشاه، بوشهر ، گلستان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان بر اساس شيوه نمونه گيري طبقه اي - سهميه  اي نامساوي انتخاب شدند. 

وی افزود: پرسشنامه اطلاعات جمعيت شناختي، شادکامی آکسفورد، پرسشنامه محقق ساخته فعالیت‌های ارادی و پرسشنامه شخصيتی نئو بر روی گروه نمونه اجرا شد و نتايج حاصل از این پرسشنامه¬ها تجزيه و تحليل گرديد. 

مدیر گروه پژوهشی علوم شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز با بیان نتایج این طرح گفت: میزان شادکامی در جمعیت ایثارگران نسبت به میانگین جامعه پایین تر است و نمره شادکامی جانبازان و ایثارگران در رتبه 35 درصدی افراد جامعه قرار دارد. 
 
نوفرستی تصریح کرد: بین ابعاد شخصیت یعنی روان رنجورخویی، برون گرایی، وظیفه شناسی، سازگاری و توافق با شادکامی رابطه معنادار وجود دارد. اين رابطه معنادار براي روان‌رنجورخويي منفي و برای ساير ابعاد شخصيت مثبت است.

وی با بیان مهمترین عوامل موثر بر شادکامی در جمعیت مورد بررسی، اظهار کرد: برون گرایی، انجام فعالیت‌های ارادی، سلامت جسمانی و سطح درآمد از جمله مهمترین عوامل موثر بر شادکامی در جانبازان و ایثارگران است. 

نوفرستی ادامه داد: مطابق یافته‌های پژوهش حاضر از بین فعالیت‌های ارادی، داشتن اهداف روشن و واضح در زندگی، پیگیری مستمر آنها، پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه و رفت و آمد کردن با افراد فامیل بیشترین رابطه را با شادکامی دارد و استفاده از اینترنت و ماهواره، رفتن به سینما و گوش دادن به موسیقی کمترین رابطه را با شادکامی داشته است.  

وی تصریح کرد: از آنجا که فعالیت‌های ارادی بعد از ویژگی های شخصیتی، مهمترین عامل مؤثر بر شادکامی جانبازان و ایثارگران است، می توان با آموزش این فعالیت‌ها میزان شادکامی را در ایثارگران و خانواده ای آنها افزایش داد. 

نوفرستی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح با حمايت دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد استان البرز انجام شده است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرانک مظاهری طهرانی
۰۸:۰۹ ۱۷ دی ۱۳۹۲
چراقانون اعطای 10سال سنوات ارفاقی بازنشستگی به فرزندان شاهدشاغل رااجرایی نمیکنید!!؟؟اگربودجه نداریداصلأچراآنراتصویب کردید!!!؟؟؟.........
آخرین اخبار