رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قوای ما سه جزیره جدا از هم نیستند، تاکید کرد: اگر دولت و مجلس به یک اشتراک نظر برسند بسیاری از مشکلات حل می‌شود زیرا قوای سه‌گانه صاحبان اصلی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دومین همایش ملی نقش پژوهش در قانون‌گذاری که صبح امروز در تالار الغدیر وزارت کشور برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات مهم که در فرایند قانون‌گذاری کشورمان وجود دارد این است که جایگاه مشخصی برای پژوهش و شکل آن در نظر گرفته نشده است.  
 
وی افزود: این نقیصه وارد است که در زمان ارائه لایحه و طرح‌های مختلف متاسفانه کار پژوهشی صورت نمی‌گیرد.  
 
جلالی با اشاره به اینکه اختلافات بین دولت و مجلس همواره وجود دارد اما آنها باید رویکرد مسالمت آمیزی با یکدیگر در مقوله پژوهش داشته باشند، اظهار داشت: ما در مجلس ششم شاهد بودیم که رویکرد دولت و مجلس یکی بود اما اختلافات زیادی مابین این دو قوه وجود داشت که این موضوع در مجلس هفتم و هشتم نیز بر همین منوال بود که باید به صورت سریع و شفاف بگویم که اختلافات میان دولت و مجلس نشأت گرفته از مسائل سیاسی است که ما نمی‌توانیم در حوزه پژوهش به آن ورود پیدا کنیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار است لایحه‌ای طراحی شود خوب است که نمایندگان با یک پژوهش انجام شده در مورد آن تصمیم گیرند.  
 
وی افزود: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم در حوزه پژوهش به گام‌های عملی دست پیدا کنیم از این رو پیشنهاد داده‌ایم که در دولت یازدهم با توجه به اینکه آخرین وضعیت کشور از سوی مرکز پژوهش‌ها بررسی شده است، تعامل منسجمی بین این دو قوا انجام شود.  
 
جلالی اظهار داشت: دولت دهم از بسیاری از آمار و ارقامی که مرکز پژوهش‌ها ارائه داد ناراضی بود اما دیری نپایید که مرکز آمار همان آمار ارائه شده مرکز پژوهش‌ها را منتشر کرد و این فاجعه است که ما نتوانیم در کشور یک آمار درست و یکسان را ارائه دهیم.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمر دولت یازدهم با عمر مجلس نهم گذر خواهد کرد و ما نمی‌توانیم به امید تغییر در آینده امروز را به فردا واگذاریم، تصریح کرد: باید همکاری منسجمی بین دولت و مجلس فراهم شود و مرکز پژوهش‌ها در این راستا در صدد است پیش‌نویسی را برای تعامل با دولت ایجاد کند.  
 
وی با بیان اینکه به طور حتم 6 ماه دیگر قرابت بین دولت و مجلس به مانند وضعیت فعلی نخواهد بود، تاکید کرد: متاسفانه ما در زمینه‌های مختلف از جمله بودجه‌نویسی دچار مشکلاتی هستیم که باید آن‌ را حل کنیم.  
 
جلالی گفت: امروز قانون نظام پولی ما از مشکلات بزرگ دیگری است که به طور حتم مجلس و دولت می‌توانند آن را حل کنند به شکلی که بانک‌های ما در حال حاضر در بخش تولید و اقتصاد عملکرد قابل قبولی ندارند و مشکل نقدینگی هنوز حل نشده است.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قوای ما سه جزیره جدا از هم نیستند، تاکید کرد: اگر دولت و مجلس به یک اشتراک نظر برسند بسیاری از مشکلات حل می‌شود زیرا قوای سه‌گانه صاحبان اصلی کشور هستند.  
 
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از خبرها در کشور وجود دارد که ما می‌توانیم آنها را به کمک دولت حل کنیم.  
 
جلالی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در کشور ما عدم اجرای اصل 44 است که در بحث اجرای آن نواقصی وجود دارد از این رو مرکز پژوهش‌ها مطالعات جامعی را در این راستا انجام داده که به طور حتم دولت می‌تواند از آنها استفاده کند.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مرکز کمیته‌ای را برای مراکز هسته‌ای و مطالعات تحریم‌‌ها تشکیل داده است تا موارد مورد نیاز را به دولت و سایر نهادها ارجاع دهد.  
 
وی افزود: ما در حال حاضر در حال تهیه اساسنامه شرکت پتروشیمی، نفت و گاز هستیم  و روی برخی از امور به خصوص بحث اقتصاد مقاومتی حرف‌های خوبی برای گفتن داریم.  
 
جلالی در پایان تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها قبل از هر نهاد دیگری درباره بحران آب، محیط زیست و هدفمند کردن یارانه‌ها اقدامات خوبی انجام داده است و ما شاهد بودیم علی‌رغم تاکیدات دولت دهم بر اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها گزارشات و پژوهش‌های مرکز پژوهش‌ها توانست خطر اجرای این فاز از هدفمند کردن یارانه‌ها را به تاخیر بیاندازد.  
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار