یکی از بزرگترین مشکلات کشاورزی امروز استفاده از نهاده های شیمیایی، بدون در نظر گرفتن آثار سوء آنها است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، راه حل این معضل راهی جز یافتن جایگزینی مناسب برای کودها و سموم شیمیایی نیست که علاوه بر عدم کاهش بازده تولید از آلودگی هر چه بیشتر محیط زیست جلوگیری شود.

با توجه به اهداف کشاورزی ارگانیک، نیاز به استفاده از کودهای ارگانیک (بیولوژیک) به شدت احساس می شود. یکی از جایگزین های مناسب تولید انبوه، توزیع و مصرف ورمی کمپوست حاصل از کرم ایزینیا فتیدا است که در بهبود کیفیت خاک به مراتب کارایی بهتری نسبت به کودهای شیمیایی دارد، به علاوه فاقد لارو، شفیره، اسپور حشرات و قارچ ها است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون در آذربایجان شرقی با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، امکان تولید این کود در شهرهای بستان آباد، باسمنج، صوفیان، بخش گوگان، شهر جدید بناب، مرند، شبستر، مراغه و بناب با ظرفیت تولید830 تن در سال وجود دارد.

مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: با توجه به اینکه تقاضا برای مواد غذایی روبه فزونی است، حفظ منابع تولیدکننده مواد غذایی از نظر کمی و کیفی به ویژه آب و خاک وظیفه‌ همگانی است.

وی یکی از روش‌های نادرست برای افزایش تولید را مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی عنوان کرد و گفت: با ادامه این روند نه تنها تولید افزایش نخواهد یافت بلکه سبب از بین رفتن مواد آلی خاک می‌ شود.

محمدیان از افزایش عملکرد محصولات حاصل شده با استفاده از این دسته از کودها گفت و تاکید کرد: افزایش ۲۰ تا ۷۰ درصدی عملکرد محصول در واحد سطح با استفاده از کود ورمی کمپوست دور از انتظار نخواهد بود.

وی یادآور شد: تولید ورمی کمپوست در دو سطح خانگی و انبوه صورت می گیرد که در سطح خانگی در حال حاضر از مهمترین مشاغل خانگی در دنیا محسوب می شود و به لحاظ کارآفرینی، توسعه اقتصادی، ارزش افزوده بالا، بهره برداری سریع و در نهایت تأمین سلامت جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کیفیّت محصولات با استفاده از این نوع کود، 50 درصد نسبت به کودهای شیمیایی افزایش می یابد.

ایوب ایرانی فام با بیان توصیه ای به زارعان و باغداران تاکید کرد: با توجه به تولید مستمر کودهای دامی، زباله های خانگی، ضایعات کشاورزی و بقایای گیاهی، تبدیل آن به وِرمی کمپوست، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت احساس می شود.

وی افزود: افزایش مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و آثار منفی کاربرد این کودها بر محیط زیست و سلامت موجودات زنده به ویژه انسان ها بر کسی پوشیده نیست.

ایرانی فام ادامه داد: محصولات تولیدی با بهره گیری از کود وِرمی کمپوست به دلیل فقدان هر گونه ماده شیمیایی، ارگانیک محسوب می شوند.

ایرانی فام اظهار داشت: گیاهانی که در شرایط مطلوب آب و هوایی و تغذیه‌ای مناسب رشد می‌کنند، عکس‌العمل کندتری نسبت به افزایش میزان کود و دیگر افزودنی‌های شیمیایی به بستر خاک نشان می‌دهند. در حالی که گیاهانی که در شرایط غیر مطلوب آب و هوایی و تغذیه‌ای نامناسب رشد و پرورش پیدا می‌کنند، عکس‌العمل سریعتر و مطلوبتری در افزودن کود ورمی به خاکشان نشان می‌دهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: وِرمی کمپوست به دلیل برخورداری از خاصیت اسفنجی، علاوه بر نگهداشت و آزادسازی تدریجی موجود، ضمن مقابله با کمبود آب در شرایط خشکسالی، باروری حاصلخیزی اراضی غیرقابل کشت، شور و کوهپایه ها را نیز در پی دارد.

سعید سلیمانی افزود: محقّقان میزان عناصر اصلی و غذایی این کود را در مقایسه با سایر کودها بیشترعنوان نموده اند.

وی تصریح کرد: خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک با استفاده از وِرمی کمپوست اصلاح می شود.

سلیمانی ادامه داد: بهتر است بدانیم که مواد محرّکه رشد گیاهی نظیر ویتامین ها به ویژه ب-12 در این کود وجود دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: وِرمی کمپوست علاوه بر دارا بودن عناصری مانند ازت، پتاسیم و کلسیم از عناصری میکروبی نظیر آهن، روی مس و منگنز نیز بهره می برد.

وی اظهار داشت: این کود آسان تر و سریع تر از بیوکمپوست فرآوری می شود.

سلیمانی تاکید کرد: توسعه کشاورزی پایدار، مقابله با خشکسالی، جلوگیری از تخریب خاک، امکان تولید محصولات ارگانیک، ایجاد اشتغال پایدار و به نوعی تولید ثروت را می توان با بهره گیری از وِرمی کمپوست محقّق دانست.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افزایش قابلیت جذب کودهای شیمیایی، عدم شستشوی کودهای ازته و در واقع عدم آلودگی آب های زیرزمینی از مزایای مصرف کود وِرمی کمپوست عنوان شده است.

احمد بایبوردی افزود: کود وِرمی کمپوست با افزایش هورمون های رشد، گیاه را وادار می کند که از عناصر فعال شده در محیط ریشه غذا را جذب و عناصر کشت شده را به تدریج آزاد نماید.

وی تشریح کرد: این کود از جمله آلی پوسیده و تجزیه شده است که توسط نوعی از کرم های خاکی تولید و فرآوری می شود.

بایبوردی از مشخصات این کود گفت و ادامه داد: وِرمی کمپوست با توجّه به دانه بندی مناسب، رطوبت و حرارت متعادل و عاری بودن از هرگونه بو دارای وزن مخصوص بالایی است.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: کارشناسان وِرمی کمپوست را حاوی بسیاری از عناصر قابل جذب شامل ازت، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی و منگنز می دانند.

وی بهره گیری از این کود را با توسعه پایدار کشاورزی مرتبط دانست و اظهار داشت: توسعه کشاورزی پایدار با بهره گیری از کود وِرمی کمپوست اقدامی است حیاتی برای حفظ محیط زیست و بقایای خاک که با استفاده از همین منابع طبیعی حاصل خواهد شد.

بایبوردی ضمن بیان امکانپذیر بودن صادرت وِرمی کمپوست در قالب یک محصول غیرنفتی تاکید کرد: وِرمی کمپوست را می توان به عنوان یک محصول صادراتی با برچسب مناسب که نشان دهنده میزان مواد غذایی موجود در آن است به بازارهای داخل و خارجی عرضه نمود.

بر اساس این گزارش، ورمی کمپوست با داشتن همه ویژگی های یک کود سالم برای رشد و نمو گیاهان علاوه بر تاثیر جدی بر رشد کمی و کیفی محصولات کشاورزی منجر به ایجاد حالتی ماندگار در خاک شده و درنهایت سلامت غذایی یک کشور را ایجاد می کند./ش

برچسب ها: ورمی ، کمپوست ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.