حسین کیانی کارگردان تئاتر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از طریقه شکل‌گیری ایده نمایش "در شوره زار" می‌گوید.

حسین کیانی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: هر اثر هنری با هر سبک و شکل اجرایی می‌تواند ما به‌ازاهایی بیرونی داشته باشد و می‌تواند نمادی از جامعه تلقی شود طوری که در آن، خواه ناخواه نمادسازی وجود دارد بنابراین نمی‌توان تفکر تأویل‌های "درشوره زار" گشت.
 
کیانی در ادامه گفت: شوره زار و افراد تبعید شده در آن، نماد بخشی از جامعه هستند اما نمی‌توان مستقیماً این افراد را نماد تعیین شده و مشخصی تلقی کرد.
 
این کارگردان تئاتر اظهار داشت: خاصیت اثر هنری، تأویل پذیر بودن آن است، به‌طوری که آسیب پذیری این افراد در اجتماع که قدرت دفاع از خود نداشته  و با ضعف در توان اقتصادی گذرشان به شوره زار افتاد، مخاطب را به تعبیر و تأویل کردن وادار می‌کند.
 
کیانی درباره نحوه برخورد شورای نظارت با این اثر گفت: خوشبختانه تاکنون شورای نظارت به عنوان مانع و بازدارنده در آثار من دخالت نکرده است و در زمان بازبینی این نمایش، هیچ‌گونه خللی برای این کار پیش نیامد و به هیچ عنوان تحت احتمال ممیزی قرار نگرفت.
 
کیانی درباره طنز آلود بودن این اثر گفت: زندگی واقعی با وجود تلخی‌ها، آمیخته به طنز نیز هست و تنها هدف من از بهره گرفتن از طنز، نشان دادن ابعاد مختلف زندگی واقعی بود چرا که اگر با هدف جلب مخاطب این امر صورت می‌گرفت، کاملا اثری طنز می‌ساختم که در آن رگه‌هایی از تلخی و مشکلات نباشد.
 
کیانی درباره دغدغه اصلی داستان این نمایش گفت: زمانی که از خبر رها شدن دو بیمار توسط متصدیان بیمارستان مطلع شدم، تصمیم گرفتم در این خصوص به نگارش داستانی نمایش بپردازم و دو سال طول کشید تا از آن جرقه فکری به این اثر برسم و همچنین خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب‌های ایران، تولید نمایش "در شوره زار" را درپی داشت.
 
این کارگردان تئاتر افزود: در حین نگارش این نمایشنامه، طراحی صحنه آن را نیز در نظر داشتم، طوری که در حین نوشتن به این صحنه رسیده بودن و چنین طراحی صحنه‌ای را که با داستان منطبق است در نظر گرفتم.
 
کیانی درباره بازخورد "درشوره زار" گفت: تماشاگر بخشی از خودش را در این نمایش مشاهده می‌کند به طوری که داستان این اثر به وقایع سرزمین خودش اختصاص می‌یابد اما متأسفانه در روزهای گذشته با مخاطبان کمتری روبه رو بودیم و اکنون که در نیمه اجرا هستیم، میزان تماشاگران افزایش یافته است.
 
این کارگردان تئاتر ادامه داد: این تئاتر با صحنه دوسویه، بهانه‌ای است برای جمع شدن مخاطبان طوری که در مقابل هم بنشینند و نظاره گر یکدیگر باشند چرا که این شوره زار باید توسط انسان‌ها به محاصره درآید.
 
لازم به ذکر است؛ نمایش در شوره زار با بیست اجرای دیگر به جز چهار روز تعطیلی ایام سوگواری، در سالن استاد سمندریان واقع در تماشاخانه ایرانشهر، ساعت 20 میزبان مخاطبان است.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار