رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

"ساخت و ساز" بدون "شناسنامه فنی و ملکی" متوقف می‌شود/ کاهش عمر "ساختمان‌"ها به ۳۵ سال رسید

هاشمی گفت: از سال آینده ادامه ساخت و سازهای واحدهای مسکونی بدون شناسنامه فنی و ملکی متوقف می‌شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با بیان اینکه یکی از نکات مغفول مانده در قانون ساختمان شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است، گفت: امید است با برگزاری این چنین همایش‌هایی بتوان این قانون را پس از ۱۸ سال اجرایی کنیم. 

وی در ادامه افزود: برای ارتقای صنعت ساختمان باید موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را اجرایی کنیم. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار داشت: متأسفانه شرایط عمومی و کیفیت ساخت و ساز بسیار پایین است و انتظاری که از یک ساختمان برای اسکان شهروندان باید داشته باشیم از بین رفته است. 

وی در ادامه توضیح داد: دست اندرکاران این همایش بعنوان پرچم داران این نهضت باید به نوعی جبران عقب ماندگی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را جبران کنند تا هرچه سریع‌تر این شناسنامه در سیستم ساخت و ساز اجرایی شود. 

هاشمی با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار در سال صرف ساخت و ساز واحدهای مسکونی، اداری و تجاری می‌شود، افزود: متأسفانه با این میزان هزینه متوسط عمر مفید ساختمان‌ها در ایران به حدود ۳۵ سال رسیده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: باید عمر متوسط ساختمان‌ها صدسال باشد که با تلاش‌های صورت گرفته عمر واحدهای مسکونی به ۳۵ سال رسیده است. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه به دلایل متعددی سرمایه‌های ما در ایران اتلاف می‌شود، گفت: در ساختمان‌ها سالانه ۱۸ میلیارد دلار انرژی به دلیل عدم اجرای مباحث ۲۱ گانه مقررات ملی ساختمان، اتلاف می‌شود. 

هاشمی در ادامه یادآور شد: برای ارتقای وضعیت موجود باید به قانون عمل کنیم و حقوق شهروندان را محترم بشماریم. 

وی با اشاره به اینکه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یک سند هویتی برای ساختمان‌ها به شمار می‌رود گفت: این شناسنامه نه تنها بیانگر هویت ساختمان است بلکه در ارتقای ارزش‌ها و فرهنگ ساختمان‌ها بسیار مناسب است. 

هاشمی در ادامه توضیح داد ساختمان بعنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه مادی خانوار‌ها به شمار می‌رود بنابراین حفظ ایمنی و ارتقای کیفیت ساخت و ساز آن باید بسیار مهم باشد. 

وی در ادامه یادآور شد: در صورتی که حداقل نکات ایمنی را در ساختمان‌ها رعایت نکنیم نمی‌توانیم از آن بهره کافی را ببریم. 

رئیس کمیسیون عمران در ادامه اظهار داشت: ارزش سرمایه‌های ما در بخش ساختمان کمتر از ذخایر نفت و گاز نیست و باید به ارتقای کیفیت ساختمان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 

هاشمی در ادامه گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از ساختمان‌های ما دارای شناسنامه فنی و ملکی هستند که این نشانگر بی‌هویتی ساختمان‌های ما در کشور است. 

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر باید شرایطی ایجاد کنیم که بتوان هرچه سریع‌تر شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را در این صنعت اجرایی کنیم. 

هاشمی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از اشتغال کشور در بخش ساختمان است گفت: ۱۲ درصد از سرمایه‌های ما در کشور در بخش ساختمان سرمایه گذاری شده و ۴۰ درصد از انرژی در این بخش مصرف می‌شود. 

وی در ادامه تصریح کرد: برای حفظ حقوق شهروندان، به دست آوردن هویت و ارتقای کیفیت ساخت و ساز ناگزیر هستیم که اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را اجرایی کنیم. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه توضیح داد اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یک کار جهادی است که در گرو همکاری همه جانبه دست اندرکاران و مسئولان ساختمانی است.
 
هاشمی در ادامه گفت: درصورتی که سال آینده ساختمان‌های کشور دارایی شناسنامه فنی و ملکی نباشند، متوقف خواهند شد. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: با جلوگیری از ساخت و ساز بی‌رویه و افزایش و ارتقای کیفیت می‌توانیم عمر مفید ساختمان‌ها را افزایش دهیم.  
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار