گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است حدود يک چهارم افراد کشته شده در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي در پاکستان را غير نظاميان تشکيل مي‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي آنتي وار، در حالي که واشنگتن و لندن با افزايش فشارها به منظور پايان دادن به برنامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين مواجه هستند ، انتشار خبرهايي درباره شمار تلفات غير نظاميان در حملات اين هواپيماها سبب خشم اسلام آباد و تيره شدن روابط پاکستان با اين کشورها شده است.

اين خبر را شوراي روابط خارجي پس از آن اعلام کرد که تخمين هاي سه گروه ناظر نشان داد از شمار کلي سه هزار و 520 نفري که در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي در پاکستان، يمن و سومالي طي 12 سال گذشته کشته شده اند،  457 نفر - يا 11 درصد - غير نظامي بوده اند.

اما يکي از سازمان‌هاي ناظر به نام دفتر تحقيقات روزنامه نگاران اعلام کرد مرگبارترين حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در پاکستان رخ مي‌دهند . اين سازمان اعلام کرد از سال 2004 تاکنون، سه هزار و 19 نفر در پاکستان در اين حملات کشته شده‌اند که 22 درصد از افراد کشته شده در اين حملات - بيش از 680 نفر - را غير نظاميان تشکيل مي‌دهند.

آمريکا تلاش مي‌کند خسارات و صدمات ناشي از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين را در پاکستان - در مرز با افغانستان - کم اهميت جلوه دهد، جايي که تروريست‌هاي القاعده در آنجا مخفي شده‌اند.

مقامات پاکستاني مي‌گويند غير نظاميان بي گناه  در حملات روزانه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي کشته مي‌شوند.

اين موضوع انتقاد گروه‌هاي حقوق بشري را در پي داشته است و اين گروه‌ها کشته شدن غير نظاميان را در اين حملات محکوم مي‌کنند.

پاکستان اخيرا محکوميت‌هاي خود را کاهش داده است اما تأکيد مي‌کند اين حملات حق حاکميت پاکستان را بدون در نظر گرفتن اين که چه کسي در اين حملات کشته مي‌شود، نقض مي‌کند.

بر اساس جزيياتي که در گزارش‌هاي جديد منتشر شده است ، تصميم باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در کاهش دادن شمار حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي ، به کمتر شدن اين حملات در سال گذشته منجر شد.

 اين در حالي است که در سال گذشته حدود 55 مورد حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در پاکستان رخ داد ، در حالي که در سال 2012 تعداد اين حملات 92 مورد بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار