قانون تسهیل ازدواج که بررسی آن از سال 84 آغاز و در سال 87 ابلاغ شد؛ همچنان به اجرا نیامده است.

 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یکی از مهم‌ترین دغدغه اصلی جوانان و خانواده‌ها بحث ازدواج و تشکیل خانواده است، موضوعی که همواره برای خانواده‌ها در درجه اول اولویت قرار داشته اما همواره مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.
 
بالا بودن آمار ازدواج در هر جامعه‌ای از اهمیت وافری برخوردار است چرا که بالا بودن آمار ازدواج موجب پایین آمدن آمار آسیب‌های اجتماعی و افزایش جمعیت می‌شود از این رو این امر در کشور ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
بر همین اساس در سال 84 سازمان ملی جوانان 110 مصوبه را به تصویب رساند که بر اساس این مصوبات تمام ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی برای انجام تسهیل ازدواج جوانان موظف شده بودند.
 
این مصوبات اقدام مناسبی برای بالابردن آمار ازدواج جوانان و از طرفی پایین آمدن سن ازدواج و تسهیل ازدواج و کاهش آسیب‌های اجتماعی بود.
 
این مصوبات به نام تکالیف دستگاه‌های اجرایی درباره ازدواج مشهود است در پاییز سال 1387 توسط معاونت طرح و برنامه و هماهنگی  دستگاه‌های سازمان ملی جوانان به تمام سازمان‌ها و نهادها ابلاغ شد و با ابلاغ آن برای تمام دستگاه‌ها، اقدامات اجرایی ازدواج جوانان با توجه به امکانات و اختیارات آن سازمان در نظر گرفته شد.    
 
اما آنچه که شاهدیم این است که نه تنها این تکالیف به طور کامل در کشور اجرایی نشده است، بلکه به قانونی که بررسی آن از سال 84 آغاز و در سال 87 ابلاغ شد هیچ‌کدام از سازمان‌ها توجهی ندارند.
 
تنها بعد از مصوبه ازدواج و تکالیف دستگاه‌ها اجرایی که در حال حاضر به صورت جسته گریخته اجرایی شده است، اعطای وام از سوی صندوق مهر امام رضا است که آن هم با اعطای مبلغ نه چندان چشمگیر تاثیری در بالا رفتن آمار ازدواج و تسهیل ازدواج نداشته است.
 
اما آنچه که قابل توجه است بی‌توجهی وزارت متولی امور جوانان یا همان وزارت ورزش و جوانان است که در این دولت نیز همانند دولت گذشته جوانان را در حاشیه ورزش خود می‌داند و بعد از چند ماه گذر از به کارگیری امور نه تنها صحبتی از مصوبات به اجرا درنیامده نداشته است بلکه گویا برنامه مناسبی برای تسهیل ازدواج جوانان یا پیگیری موظف کردن جوانان را ندارد./

گزارش از محبوبه مرادی
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تسهیل ، ازدواج ، مصوبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.