حجیم شدن مواد فیبری در روده احتیاج به آشامیدن آب کافی دارد. هر فرد باید حداقل در روز دو لیتر آب بنوشد و در صورت استفاده از مواد فیبری مثل سبوس و ... باید 2/5 لیتر آب در روز بنوشید.

مینا نوروزحقی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: مواد فیبری قسمتی از مواد غذایی غیرقابل هضم می‌باشند که در روده بزرگ آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. این مواد باعث می‌شود حجم غذای هضم شده در روده زیاد شده دیواره روده بزرگ را تحریک نموده آن را به حرکت درمی‌آورد و نیز باعث تسهیل در عمل هضم می‌گردد.

وی افزود: این موضوع باعث کوتاه شدن پاساژ روده (زمان ورود مواد غذایی تا زمان خروج آن) جهت انجام عمل هضم و جذب سالم می‌گردد. بسیار مهم است به این نکته توجه کنیم که باقیمانده غذا هرچه بیشتر در روده بزرگ بماند، بیشتر آب از دست می‌دهد و خشک‌تر می‌شود و عمل دفع نمی‌تواند به آسانی صورت گیرد.

نوروزحقی تصریح کرد: علاوه بر نقش مواد فیبری در هضم غذا، اثر دیگر آن در سوخت و ساز بدن می‌باشد. مواد فیبری باعث دفع سموم و مواد زیان‌آور دیگر که همراه غذا وارد روده‌ها شده می‌گردد. مواد فیبری باعث سیر شدن سریع‌تر شده، در نتیجه وزن را تنظیم می‌نماید و نیز باعث تنظیم چربی و قند خون می‌گردد.

وی در پایان اظهار داشت: این مواد بستر مناسبی جهت رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود. روزانه 30 گرم مواد فیبری برای بدن لازم است و در مواقعی که عمل دفع به خوبی انجام نمی‌گیرد بهتر است 40 تا 50 گرم روزانه مصرف شود،فیبر موجود در سبوس گندم، 49 گرم در جوانه گندم، 17 گرم در نان و انجیر خشک، 13 گرم و در جوپرک و بادام زمینی به ترتیب 10 و 7 گرم می‌باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: فیبر ، روده ، دفع ، حرکت ، غذا ، سبوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.