توفان شن سالیانه بیش از 15میلیارد ریال خسارت به باغات ومزارع ریگان وارد می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان:

توفان شدید شن در شهرستان ریگان همه ساله خسارات زیادی را برای کشاورزان برجای می گذارد به طوری که تنها اقتصاد شهرستان که خرماست، همه ساله خسارات زیادی می بیند.

در پی وزش توفانهای شدید شن در فصل زمستان در ریگان، هجوم شنهای روان به باغات بیشتر میشود به طوری که کشاورزان به مرگ تدریجی یاران دیرین خود اندوهگین هستند.

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت: در

شهرستان ریگان بیش از 10هزار بهره بردارکشاورزی وجود دارد که از طریق محصول خرما ارتزاق می کنند.

وی افزود: عمده ترین محصول این شهرستان خرماست که متاسفانه طی سالهای گذشته این محصول دچار خسارات شدیدی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود: با توجه به فرسایش بادی وخاکی، شنهای روان به سمت باغات ونخیلات ریگان در حال هجوم می باشند.

جلالی افزود: 10درصد از اراضی کشاورزی و آبادیهای در مجموع 30آبادی، دچار هجوم شنهای روان هستند که این روستاها در مسیر شنهای روان قرار دارند.

وی گفت:1000هکتار از اراضی کشاورزی ریگان که بیشترین آنها نخیلات می باشند همه ساله بیش از پانزده میلیارد ریال خسارت وارد میشود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از هجوم شنهای روان در بالا دست این مزارع احداث باد شکن ها از ضروریات می باشد،خاطر نشان کرد: اجرای طرح بین المللی جف در این شهرستان در حال اجراست که با اجرای آن از خسارات به این باغات ومزارع جلوگیری خواهد شد.

فرماندار ریگان در بازدید از نخیلات در شن فرو رفته در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان

گفت: با توجه به اینکه دشتهای بالا دست شهرستان در اثر تخریب جنگلها ومزارع تحت تاثیر فرسایش خاکی وبادی قرار دارند همین باعث هجوم شنهای روان به باغات ونخیلات شده است

مجید اعتمادی افزود: همه ساله در زمینه هجوم شنهای روان اعتباراتی در زمینه منابع طبیعی اختصاص می یابد که جوابگو نمی باشد.

وی افزود: بیشترین خسارات در منطقه ده رضا، رستم آباد علی چارک وملک آباد شیر آباد می باشد که طرح مطالعاتی  آنها انجام وطرح جف در این مناطق در حال اجراست.

فرماندار ریگان گفت: بحث شنهای روان اگر در شرق استان کرمان در ریگان رفع نشود، شهرستانها واستانهای مجاور را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

فرماندار ریگان با قدردانی از اقدامات منابع طبیعی طی این چند سال در ریگان گفت: این اداره اقدامات موثری در زمینه مهار شنهای روان انجام داده است اما نیاز به اعتبارات ملی وبین المللی دارد./س

گزارش از: موسی ملائیان


برچسب ها: ریگان ، اقتصاد ، خسارات ، خرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.