شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گزارش داد: تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله گفتگوهای ایران با کشورهای غربی تاثیر منفی بر سیاست خارجی اسرائیل در سال 2013 داشت و این سال را باید سال ناکامی‌های این رژیم بدانیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم  ، سامی ابودیاب خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در قدس، در گزارشی درباره وضع سیاست خارجی اسرائیل در سال 2013 گفت: حوادث مهمی در این سال باعث تضعیف سیاست خارجی اسرائیل شد . بحران سوریه و پرونده‌های ایران و فلسطین از جمله عوامل تنش در روابط بین اسرائیل و غرب بود. 

یوسی نیشر تحلیلگر مسایل سیاسی در قدس به این شبکه گفت: بدون شک مهمترین تحول در سال 2013 برای اسرائیل به اوج رسیدن بحران بی‌اعتمادی در روابط با واشنگتن است. به ویژه که توافقنامه ژنو بین تهران و غرب این بی اعتمادی را تشدید کرد و عمق اختلافات بین اسرائیل و آمریکا را نشان داد. این بحران همچنین نگرانی اسرائیل را از سناریوی دور شدن واشنگتن از متحدان سنتی‌اش آشکار کرد.

خبرنگار این شبکه افزود: سال 2013 سال ناکامی اسرائیل در زمینه پرونده‌های سوریه، ایران و فلسطین بود. در حالی که اسرائیل پس از ماجرای سلاح‌های شیمیایی سوریه برای حمله مشترک با آمریکا به این کشور برنامه ریزی می کرد، روسیه این طرح را ناکام گذاشت. پرونده هسته ای ایران دیگر ناکامی اسرائیل بود و مسکو در پرونده هسته‌ای ایران هم برای دور کردن گزینه نظامی که اسرائیل بر آن اصرار داشت، تلاش زیادی انجام داد. نشستن تهران در پای میز مذاکره با قدرت های بزرگ، ناکامی اسرائیل در دیکته کردن خواسته هایش به کشورهای غربی را نشان داد و تاثیر منفی بر مذاکرات با فلسطینی‌ها داشت. 

بنحاس عینباری تحلیلگر مسایل سیاسی اسرائیل به این شبکه گفت: در سال 2013 دیدارهایی بین دو هیات اسرائیلی و فلسطینی انجام شد، اما نمی‌توان نام آن را مذاکره گذاشت. حتی طرف آمریکایی در بیشتر این دیدارها حضور نداشت.

در ادامه این گزارش آمده است: از سرگیری مذاکرات بین دو طرف اسرائیلی و فلسطینی برای دستیابی به توافق دائم صلح نبود، بلکه نتیجه تمایل آمریکا برای پیشرفت در این پرونده بود. اما سیاست شهرک سازی اسرائیل ممکن است این تلاشها را ناکام بگذارد و این رژیم را با انزوای بین المللی روبرو کند. به ویژه که واشنگتن و غرب از سیاست اسرائیل در منطقه انتقاد می‌کنند. 

ناظران در اسرائیل توافق نظر دارند که سیاست اسرائیل در تعامل با بسیاری از پرونده‌ها در سال 2013 موفقیت آمیز نبود و باعث بی اعتمادی اسرائیلی‌ها به دولت این رژیم و انتقادات شدید خارجی از این دولت شد.

سال 2013 سال موفقیت آمیزی برای سیاست اسرائیل نبود و این رژیم در سال 2014 با چالش‌های دشوارتری در پرونده های فلسطین و ایران روبروست. 

فراس حامد روزنامه نگار فلسطینی به این شبکه گفت: امسال شاهد ناکامی‌های آشکار اسرائیل در عرصه سیاست خارجی به ویژه در پرونده ایران بودیم. بنیامین نتانیاهو به طور جدی این پرونده را پیگیری می کرد، اما کشورهای غربی در نهایت بر اساس خواست خود عمل کردند. مذاکرات در پرونده فلسطین هم به سوی بن بست پیش می رود. ممکن است سال آینده برای اسرائیل در پرونده های ایران و فلسطین دشوارتر باشد.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار