اگرچه بيش از 90 درصد موارد آلزايمر پس از 60 سالگي است،‌ اما شواهد موجود نشان مي‌دهند كه موارد اين بيماري در سنين قبل از سالمندي، افزايش قابل ملاحظه‌اي يافته است.

مهيار مهين شفيعي متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: بيماري آلزايمر در اغلب موارد در سنين سالمندي و افراد مسن بروز مي‌كند و البته گاهي نيز افراد جوانتر را نيز گرفتار مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه در سالهاي اخير تغييراتي در تركيب سني مبتلايان به آلزايمر به وجود‌ آمده است،‌ تأكيد كرد: اگرچه بيش از 90 درصد موارد آلزايمر پس از 60 سالگي است، اما شواهد موجود نشان مي‌دهند كه موارد اين بيماري در سنين قبل از سالمندي، افزايش قابل ملامحظه‌اي يافته است.

مهين شفيعي گفت: زمينه ابتلا به آلزايمر ممكن است سالها قبل از بروز علايم بيماري به وجود‌آمده باشد به طوريكه بر طبق برخي از بررسي‌ها،‌ بيماري آلزايمر حدود 20 سال قبل از ظهور علايم آغاز شده است.

وي با بيان اينكه در بيماري آلزايمر نيز پيشگيري مقدم بر درمان است،‌ يادآورشد: البته پيشگيري قطعي از آلزايمر تقريبا غيرممكن است و درعين حال مي‌توان با رعايت برخي موارد،‌ خطر اين بيماري را كاهش داد.

مهين شفيعي خاطرنشان كرد: براساس برخي از مطالعات و بررسي‌ها،‌ پيشگيري از چاقي و اضافه وزن،‌ فعاليت منظم بدني،‌ داشتن كلسترول و فشار خون منظم و طبيعي،‌ رژيم غذايي مناسب از جمله غني از آنتي‌‌ اكسيدان‌ها،‌ ويتامين C و E و روغن‌ ماهي،‌ پيشگيري از به وجود آمدن مشكلات عصبي و پرهيز از قرارگرفتن در شرايط استرس‌زا و اضطراب‌آور و همچنين حفظ خونسردي در مواجه با شرايط سخت و ناگوار،‌ مي‌تواند خطر ابتلا به آلزايمر را كاهش دهد.

وي گفت:‌ عوامل ژنتيكي از مهمترين عوامل بروز آلزايمر است،‌ به همين دليل افرادي كه در خانواده و خويشاوندان درجه يك آنها سابقه ابتلا به آلزايمر وجود دارد،‌ بايد در فواصل زماني منظم به ويژه در سنين پس از 50 سالگي،‌ از نظر بيماري آلزايمر تحت معاينه و آزمايش قرار گيرند.


انتهاي پيام/

برچسب ها: آلزایمر ، مغز ، سالمندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار