مردم غزه تنها برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. خساراتی که اسرائیل به آنها وارد کرده غیر قابل توصیف است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری گلوبال ریسرچ، با معضلات متعددی که رژیم غاصب اسرائیل برای مردم غزه ایجاد کرده، فلسطینیان مرگی تدریجی را تجربه می‌کنند.

عطیه ابوخوزه، یکی از شهروندان فلسطینی، بیان می‌کند:
«دنیا غزه و زنان و کودکانش را به فراموشی سپرده است. محاصره غزه به اندازه جنگ وحشتناک است. گویی تمام مردم غزه مرگی تدریجی را تجربه میکنند. ما تاوان بحث و مجادله میان ابر قدرت ها را می‌دهیم. آیا این شرم آور نیست؟ دنیا انسانیت‌اش را به باد داده است.»

در این وقت از سال، توجه تمام رسانه‌ها و مردم جهان معطوف به جشن کریسمس است درحالیکه خبری که هیچ‌گاه به گوش مردم دنیا نمیرسد، خبر قربانی شدن دو میلیون فلسطینی بیگناه است که در حصار قحطی و تاریکی و سرما زندانی شده اند.

سازمان ملل که مسئولیت احداث 12 مدرسه و یک مرکز درمانی را به عهده گرفته بود، مجبور به توقف این پروژه‌ها شد زیرا رژیم غاصب اسرائیل ورود مصالح ساختمانی به غزه را ممنوع کرده است. 

رابرت ترنر، مسئول آژانس کار و امداد سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در غزه بیان کرد: «این چهارمین هفته‌ای است که اجازه وارد کردن مصالح ساختمانی به غزه از ما سلب شده است. مشخص نیست این پروژه‌های ساخت و ساز چه زمانی دوباره ازسرگرفته شود.»مردم حتی پس از حملات هوایی روزمره رژیم صهیونیستی(!)  هم قادر به ساخت دوباره سرپناه های خود نیستند.

گذشته از این مسئله، ارتش مصر پس از براندازی دولت مرسی تونل هایی که مردم غزه با توجه به محاصره رژیم صهیونیستی از آنها استفاده میکردند را مسدود کرد و راه حیاتی بین غزه و جهان را از بین برد.

به بیان هری فیر، خبرنگار انگلیسی مقیم غزه، اقدامات ارتش مصر باعث شده که تعداد راه های ارتباطی غزه با دنیا تا حد زیادی کاهش یابد. بعلاوه، هزینه واردات کالا از مصر به غزه تا ده برابر افزایش یافته است. همچنین در پی بسته شدن این تونل ها 20هزار فلسطینی شغل خود را از دست داده اند.

معضل دیگری که به مرگ تدریجی مردم غزه می انجامد، قطع برق است. در اوایل ماه نوامبر، کارخانه برق غزه به سبب کمبود سوختی که قبلا از طریق تونل ها از مصر به غزه می رسید، تعطیل شد. تاثیر مهلکی که 16 ساعت قطعی برق بر فلسطینیان داشته باعث تعطیلی زندگی این مردم شده است: خدمات عمومی و زیرساخت های بنیادین جامعه غزه به نابودی کشیده شده است. طبق گفته ی هنری فیر، این موضوع «تاثیر بسیار مخربی بر روان مردم گذاشته است.»

اکثر مردم غزه قادر به خرید ژنراتور برق نیستند و ساعات تاریکی را با شمع سپری میکنند. یکی از فلسطینیان بیان میکند که «این قطعی برق باعث فلج شدن زندگی ما شده است. با قطعی برق گویی همه چیز به خاموشی و مرگ سپرده می‌شود.»

بیشترین جنبه زندگی فلسطینیان که تحت تاثیر این معضل قرار میگیرد سلامتی آنهاست. ایستگاه های پمپ آب تعطیل و کارخانه های فاضلاب بسته شده اند. شهر غزه را سیلی از آبهای آلوده فراگرفته؛ سیل فاضلاب باعث شیوع بیماری در میان کودکان گشته است.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک تعطیل شده اند و این مسئله به بیکاری مفرط در نوار غزه دامن زده است. مردم حتی نگران بسته شدن نانوایی ها هستند. با بسته شدن این قبیل مغازه ها سوء تغذیه در غزه وضعیت اسف‌بارتری به خود می‌گیرد. 

در بیمارستان‌ها مردم بیشتری با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند زیرا بسیاری از وسایل الکتریکی به علت قطعی برق کارآیی خود را از دست داده اند. در یکی از بیمارستان ها 40 دستگاه دیالیز به علت نوسانات برق سوخته است. به گفته ی یکی از پزشکان وزارت بهداشت غزه، «در طی 18سالی که من در اینجا خدمت کرده ام، اکنون بغرنج ترین زمان است. اوضاع دهشتناک است. ما بسیاری از عمل های جراحی را به سبب کاهش هزینه ی داروها و امکانات، دیگر انجام نمی‌دهیم.»

مدارس و دانشگاه ها نیز شرایط مشابهی را می‌گذرانند. قطعی برق باعث از کار افتادن بسیاری از آزمایشگاه ها و پژوهش ها شده است. 

جامعه بین الملل مردم غزه را رها کرده است. آینده ی مبهمی در انتظار مردم این سرزمین است. آنها تا حد زیادی به کمک آژانس کار و امداد سازمان ملل تکیه میکنند. این آَژانس برای 800هزار تن از فلسطینیان غذا فراهم می‌کند، 245 مدرسه راه اندازی و مقدمات آموزشی 225 هزار دانش آموز را فراهم نموده است. همچنین، 22 مرکز درمانی احداث کرده و به 1.2میلیون فلسطینی خدمات درمانی ارائه میدهد. با این حال، این آژانس نیز به سبب بی تفاوتی ملت ها نسبت به کمک به مردم غزه با کمبود شدید بودجه مواجه است. 
مردم غزه تنها برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. خساراتی که اسرائیل با حملات خود به آنها وارد کرده غیر قابل توصیف است. سازمان ملل پیشبینی کرده که تا سال 2020، کمبود آب سالم و افزایش شدید نرخ بیکاری، غزه را به مکانی غیر قابل زندگی تبدیل می‌کند.

پروفسور ایلان پاپ از دانشگاه اکستر در سمیناری در کوالالامپور درباره جنایات جنگی که در غزه در حال وقوع است بیانات زیر را ارائه داد:
«در غزه نسل کشی در حال وقوع است. شرایط زندگی غیرانسانی در این مکان متراکم و فقیر دنیا، مردم آن را فلج کرده است. اسرائیل غزه را به سان زندانی میبیند که در آن خطرناکترین زندانیان دنیا را حبس کرده است (!) و به هر شیوه ای می‌خواهد رد پای آنان را از روی کره زمین محو کند.» 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار