شبکه تلويزيوني الميادين سفر وزير امور خارجه ايتاليا به تهران در واقع گام عملي در مسير حصول گشايش در روابط ايران با اروپا به شمار مي‌رود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین، اين شبکه اعلام کرد: وزير امور خارجه ايتاليا در سفري دو روزه وارد تهران شد. طي ده سال اخير، اين اولين سفر يک مقام عالي رتبه ايتاليايي به ايران است.

"حازم کلاس" خبرنگار اين شبکه در تهران با تهيه گزارشي در اين خصوص گفت: وزير امور خارجه ايتاليا اولين مقام عالي رتبه اروپايي است که پس از يک دهه وارد تهران شد. وي حتي منتظر پايان ترسيم گام‌هاي اجرايي توافقنامه هسته‌اي ژنو بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک نشد و عازم تهران شد.

خبرنگار اين شبکه افزود: سفر اما بونينو وزير امور خارجه ايتاليا به تهران در واقع گام عملي در مسير حصول گشايش در روابط ايران با اروپا به شمار مي رود.

اين شبکه بخشي از سخنان اما بونينو را در کنفرانس مطبوعاتي در تهران پخش کرد که گفت: «وضع منطقه به يک درام بزرگ شبيه است. لازم است ما ثبات را به منطقه بازگردانيم. ما بايد به عنوان کشورهاي شمالي حوزه مديترانه با کشورهاي منطقه همکاري کنيم. از اين رو، سفر مسئولان کشورهاي اروپايي به ايران طي روزهاي آينده افزايش خواهد يافت.»

خبرنگار اين شبکه در ادامه افزود: طي سال هاي گذشته روابط ايران و اروپا شاهد فراز و فرودهايي بود، اما قطع نشد. دو طرف هميشه محورهايي براي همکاري‌هاي مثبت پيدا مي‌کردند. اتحاديه اروپا دريچه اي براي تهران براي تعامل با غرب در خصوص برنامه هسته‌اي ايران ايجاد کرد. اروپا نيز براي بهره برداري از نقش تاثيرگذار ايران در منطقه تلاش مي‌کند.

خبرنگار اين شبکه در تهران در ادامه افزود: به لحاظ اقتصادي، اروپا هميشه به ايران به عنوان منبع حائز اهميت انرژي و بازار مناسب براي کالاها، فناوري ها و سرمايه گذاري‌هاي شرکت‌هاي خود نگاه مي‌کند. از سوي ديگر، ايران نيز اروپا را به عنوان قطب اصلي تجارت جهاني مي‌داند. منافع متقابل سبب شد پس از انتخاب رئيس جمهور و دولت جديد در ايران، دو طرف از طريق پارلمان‌ها وارد تعامل با يکديگر شوند.

محمد مرندي استاد دانشگاه تهران در اين خصوص به خبرنگار اين شبکه گفت: «آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها طي سال‌هاي اخير از برخي ديکتاتورهاي منطقه جانبداري کردند که اين امر سبب تشديد خشونت و تندروي شد. آنها نيازمند همکاري با کشورهاي تاثيرگذار منطقه براي جلوگيري از رسيدن دايره اين خشونت به خودشان هستند. همچنين، آنها نيازمند به منابع بزرگ انرژي هستند.»

خبرنگار اين شبکه در ادامه افزود: اگر گشايس و اعتمادسازي عنوان مرحله کنوني بين ايران و اروپا باشد، امري که سبب احياء روابط ديپلماتيک بين ايران و انگليس و سفر مسئولان ايراني به اروپا شد اما در مسائل مورد اختلاف مانند مسئله فلسطين و موضوع حقوق بشر همچنان مسئله محتاطانه است.

خبرنگار اين شبکه افزود: نرمش قهرمانانه عنواني است که رهبران ايران اعلام کرده‌اند و ديپلماتهاي ايراني نيز حول محور آن عمل مي‌کنند و بر اين اميدند که شايد بتوانند از شدت تنش موجود در قبال کشورشان به ويژه با غرب بکاهند و سبب رونق اقتصادي و سياسي شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار