روزنامه گاردين نوشت افشاگري‌هاي اخير اسنودن واکنش‌هاي تندي در پي داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ اين روزنامه انگليسي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله‌اي به قلم نيک هاپکينز و پاتريک وينتور نوشت آخرين افشاگري ادوارد اسنودن، پيمانکار سابق آژانس امنيت ملي آمريکا، موجب خشم کميسيون اروپا شده است و مقامات اين کميسيون مي‌گويند قصد دارند دولت‌هاي انگيس و آمريکا را مجبور کنند به سوالاتي در مورد جاسوسي از يکي از بلند پايه‌ترين مقامات آنها پاسخ دهند.

اسنودن اسنادي ارائه داده است که نشان مي دهد مقام‌هاي اسرائيلي، ادارات دولتي آلمان و همين طور بعضي مسئولان نهادهاي اتحاديه اروپا از اهداف جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) و مقر ارتباطات دولتي انگليس (GCHQ) بوده‌اند.

اين کميسيون پس از پايان اجلاس اتحاديه اروپا در بروکسل به اين مسئله واکنش نشان داد و گفت افشاگري درباره جاسوسي از يوآخيم آلمونيا، معاون رئيس کميسيون اروپا عملي نيست که ما از شرکاي راهبردي خود انتظار داريم.

يک سخنگوي اين کميسيون گفت: اگر اين خبر حقيقت داشته باشد، غيرقابل پذيرش است و ما به شدت آن را محکوم خواهيم کرد.

در انگليس، سر مالکوم ريفکايند، رئيس کميته پارلماني که بر فعاليت‌هاي مقر ارتباطات دولتي انگليس نظارت دارد گفت از اين اتهامات ناراحت شده است. وي افزود در اين زمينه تحقيقات گسترده‌اي انجام خواهد شد.

هانس کريستين اشتروبله، نماينده پارلمان آلمان که در ماه اکتبر با اسنودن در مسکو ديدار کرده است به اين روزنامه گفت جاسوسي مقر ارتباطات دولتي انگليس از ساختمان‌هاي دولت آلمان و سفارتخانه‌هاي اين کشور قابل قبول نيست.

وي افزود: جاسوسي يک کشور در اتحاديه اروپا از کشوري ديگر در آن اتحاديه باورنکردني است. 

درست مانند اين است که اعضاي يک خانواه از يکديگر جاسوسي کنند. دولت آلمان بايد اين مسئله را به طور مستقيم با دولت انگليس مطرح کند.

ليبرال دموکرات‌ها نيز کمي پا فراتر گذاشته اند و خواستار تشکيل کميسيوني مستقل براي تحقيق در مورد فعاليت‌هاي سرويس‌هاي جاسوسي انگليس شدند و تيم فارون، رهبر اين حزب گفت جاسوسي از دولت‌هاي دوست نه فقط سياست بدي است بلکه سياست خارجي بدي نيز هست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار