باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا روز جمعه در پاسخ به پرسشهاي مطرح شده درباره فعاليتهاي جاسوسي گسترده آژانس امنيت ملي آمريکا اعلام کرد برخي کنترل‌ها بر اين فعاليتها لازم است، اما ما نمي‌توانيم به صورت يکجانبه خود را خلع سلاح کنيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاري رويترز ، اوباما طي کنفرانس خبري خود در کاخ سفيد در اين باره اعلام کرد وي چند هفته آينده را به بررسي پيشنهادهاي مطرح شده از سوي يک هيات مشاوره رياست جمهوري در خصوص نحوه کنترل فعاليتهاي آژانس امنيت ملي خواهد پرداخت.

 اوباما در اين باره گفت اين امکان وجود دارد که برخي از اطلاعات مربوط به ارتباطات تلفني که توسط آژانسهاي اطلاعاتي جمع آوري شده‌اند، به جاي نگهداري توسط دولت آمريکا توسط شرکتهاي خصوصي نگهداري شوند تا بدين ترتيب اعتماد مردم آمريکا به اين برنامه ها دوباره برقرار شود.

اوباما در اين باره گفت :ما نمي توانيم به صورت يکجانبه خود را خلع سلاح کنيم، اما فعاليتهاي جمع آوري اطلاعات مي تواند به صورت پالايش شده انجام شود تا بدين ترتيب مردم اعتماد بيشتري به حفظ حريم خصوصي خود پيدا کنند.

پرسش درباره جاسوسي دولت آمريکا از غير نظاميان و مقامات دولتهاي خارجي در ماه ژوئن و پس از آن آغاز شد که ادوارد اسنودن پيمانکار پيشين آژانس امنيت ملي آمريکا اسنادي را درباره جمع آوري گسترده اطلاعات تماسهاي تلفني و پست الکترونيک توسط اين آژانس منتشر کرد.

اوباما اذعان کرد اين افشاگري‌ها به گفتگوهاي مهم و لازمي درباره توازن ميان نيازهاي امنيتي و حريم خصوصي منتهي شده است. 

وي افزود: اين بحث مهم و  لازم بوده است، اما اين موضوع نيز اهميت دارد که در خاطر داشته باشيم طرح اين مسائل، آسيبهاي غير ضروري را به توانايي‌هاي اطلاعاتي آمريکا و ديپلماسي اين کشور وارد کرده است.

رئيس جمهور آمريکا در ادامه گفت اطلاعات افشا شده باعث شده است برخي کشورهايي که سوابق بدي در زمينه حقوق بشر، حفظ حريم خصوصي و آزادي بيان در مقايسه با آمريکا دارند، به خود اجازه دهند سياستهاي آمريکا را تقبيح کنند.

اوباما از پاسخ دادن درباره اينکه آيا براي پيگرد قانوني اسنودن به وي مصونيت خواهد داد يا نه خودداري کرد.

يکي از پيشنهادهاي مطرح شده از سوي هيات منتصب رئيس جمهور براي پيشنهاد اصلاحات در خصوص فعاليتهاي اطلاعاتي آمريکا، توقف جمع آوري اطلاعات انبوه سوابق تماسهاي تلفني موسوم به "متا ديتا" است.

وي در پاسخ به اينکه آيا اين پيشنهاد را اجرايي خواهد کرد يا نه گفت جمع آوري اين اطلاعات، توجيه دارد. وي افزود اين فرآيند مي‌توانست به صورتي متفاوت انجام شود و اينکه داشتن اين اطلاعات به صورت يکجا مي‌تواند پيگيري تماس تروريستها به آمريکا را ممکن کند و بدين ترتيب آژانس امنيت ملي مي‌تواند از تهديدها جلوگيري به عمل آورد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار