"هري ريد" رهبر اکثريت مجلس سناي آمريکا روندي را آغاز کرد که به مجلس سنا اجازه مي‌دهد شايد ماه آينده اگر مذاکرات درباره برنامه هسته اي ايران به شکست منتهي شود تحريمهاي جديدي را بر ضد اين کشور اعمال کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاري رويترز در گزارشي از واشنگتن به قلم "پاتريشيا زنگرل" نوشت: کاخ سفيد تهديد کرده است از حق وتو بر ضد اين تحريمها استفاده خواهد کرد.  

معاونان و نمايندگاني در مجلس سنا روز جمعه با اعلام اين خبر افزودند ريد براي پيش نويس قانون اين تحريمها از اصل 14 استفاده کرده است که به وي اجازه مي‌دهد از طريق اين کميته روند عادي مربوط به ارائه پيش‌نويس را براي راي گيري در مجلس سنا پشت سر بگذارد.  

سخنگوي رسمي ريد به درخواستها براي توضيح در اين خصوص پاسخ نداد.    

طرح ريد راه را براي رويارويي احتمالي بين بيش از 25 سناتور جمهوري خواه و دموکرات که در نظارت بر قانون جديد درخصوص ايران مشارکت کردند با دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و طرفداران وي در کنگره به ويژه روساي دموکرات 10 کميته مجلس سنا ، هموار مي‌کند.   

پيش نويس اين قانون که پنجشنبه ارائه شد کاهش توليد نفت ايران و اجراي تحريمهاي جديد بر صنايع ديگر را درصورتي که ايران توافق موقت را نقض کند يا به توافق نهايي جامع دست پيدا نکند ، اعمال خواهد کرد.  

اما پيش نويس اين قانون اين اجازه را نيز به دولت آمريکا مي‌دهد که تا يک سال مسير ديپلماتيک را دنبال کند.  

طرفداران پيش نويس اين قانون مدعی اند اين قانون شروط توافق موقت را نقض نمي‌کند.  

دولت اوباما اصرار دارد که پيش‌نويس اين قانون، گفتگوهاي حساسي را که بين تهران و قدرتهاي جهاني جريان دارد مختل خواهد کرد.   

وزير امور خارجه ايران گفت هر گونه قانون جديد براي اعمال تحريمها، به اين توافق موقت که 24 نوامبر در ژنو به دست آمد پايان خواهد داد.  

سخنگوي رسمي کاخ سفيد تهديد کرد دولت از حق وتو بر ضد پيش نويس اين قانون استفاده خواهد کرد.  

اوباما روز جمعه در نشستي خبري در کاخ سفيد کنگره را به بازي با سياست متهم کرد و گفت اگر گفتگوها با ايران به شکست انجامد از نمايندگان براي تحريمهاي جديد حمايت خواهد کرد اما اعمال تحريمهاي بيشتر درحال حاضر موضوعي بي‌فايده خواهد بود.   

کميته بانکي مجلس سنا که از دولت حمايت مي‌کند براي اعمال بسته تحريمهايي که مجلس نمايندگان ژوئيه گذشته اجازه آن را داده بود اقدام نکرد.  

تيم جانسون رئيس اين کميته و يکي از 10 رهبر دموکرات مجلس سنا گفت :«‌ کساني که براي ريد نامه ارسال کرده اند از وي خواستند پيش از هر اقدامي درباره پيش نويس قانون تحريمهاي جديد با آنها مشورت کند.»  

دايان فينشتاين رئيس کميته اطلاعاتي مجلس سنا گفت :« ريد با سران اين کميته مشورت نکرده است.»  

وي افزود :« اين نکته مثبتي براي انجام اين کار در اين زمان نيست.»  

وي اضافه کرد مذاکرات موفقيت آميز بوده است و پيش نويس اين قانون را «يک اقدام تحريک آميز واضح» توصيف کرد.   

انتهای پیام/
برچسب ها: هری رید ، سنا ، تحریم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار