علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و بسته‌بندی یکی از شاخص‌های مهم کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران صبح امروز در افتتاحیه نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیلی خوشحالم که برای دومین بار در جمع شما عزیزان تلاشگر و پیشکسوتان صنعت چاپ و بسته‌بندی حضور پیدا می‌کنم.
 
وی افزود: از اولین روزهایی که اسباب آلات صنعت چاپ حروفی در تبریز وارد شد صنعت چاپ جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد، این صنعت به دلیل اشتغال‌زایی و کارآفرینی صنعتی زیرساختی است و در دنیای کنونی به نوعی صنایع وابسته صنعت چاپ و بسته‌بندی یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کشور است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر علی‌رغم وجود برخی کاستی‌ها و تحریم‌ها در مقایسه با سایر کشورها در صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در رتبه بیست‌و‌نهم قرار دارد. فعالیت 40 هزار واحد تولیدی، انتشار 70 هزار کتاب، 225 میلیون شمارگان کتاب، تولید مجلات، بسته‌های سلولزی و پلیمری تنها یک گوشه از صنعت چاپ کشور است.
 
علی جنتی تصریح کرد: با نگاهی به درآمد ناخالص ملی در کشاورزی یکی از مشکلات اصلی عدم وجود صنایع تبدیلی بسته‌بندی و توزیع سرمایه‌گذاری در این بخش بوده و صنایع کشور ملزم به استفاده از صنعت چاپ در تولید و نشر محصولات خود هستند.
 
وی اظهار داشت: اگر تبدیل در تمام زیرمجموعه‌های صنعت چاپ اتفاق بیفتد با مشکل عرضه مواجه نمی‌شوید در سال‌های بعد از انقلاب برای صنعت چاپ خیلی تلاش شده و مسائل مانع شده محصولات کشاورزی در بسته‌بندی‌های مناسبی عرضه شود. 

علی جنتی با اشاره به شکوفایی صنعت چاپ در سال‌های گذشته بیان کرد: گام‌هایی در صنعت چاپ در زمان شکوفایی این صنعت برداشته شد و این صنعت کمک دست‌اندرکاران را می‌طلبد با توجه به تغییر در بازارهای جهانی طبیعتا بازارهای اصلی چاپ در حال تغییر است.
 
وی عنوان کرد: مشاهده می‌کنید در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین بازار جهانی چاپ به آسیا انتقال پیدا کرده و پتانسیل روبه رشدی را دارد براساس پیش‌بینی‌ها تا حدود سال 2018 آسیا سه دهم چاپ جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

* اصلاح دولتی صنعت چاپ و بسته‌بندی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسائل و مشکلات صنعت چاپ از قبیل فقدان نقدینگی، ماشین‌آلات وارداتی در این صنعت و رقابت دولت با بخش خصوصی در واردات لوازم صنعت چاپ گفت: دولت رقیب بخش خصوصی شده و اقدام به وارد کردن چاپ خانه و صنایع وابسته صنعت چاپ کرده است.
 
علی جنتی ادامه داد: نیاز به موارد وارداتی و گمرکی و تسهیلات گمرکی برای صنعت چاپ مهم‌تر است که در اختیار این بخش قرار می‌گیرد و مشکلاتی که امروزه با آن درگیر هستیم فکر می‌کنم توسط دست‌اندرکاران احصا و رده‌بندی شود و آنچه براساس تجربه به دست آوردید و مربوط به وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی است را تعهد می‌کنم با همکاری سایر سازمان‌ها مانند صنعت و معدن و تجارت به اقدامات عملی برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وجود چنین نمایشگاه‌هایی برای ارائه دستاوردها، طرح مشکلات و ارائه پیشنهادها می‌تواند گامی برای برداشتن موانع سر راه صنعت چاپ و بسته‌بندی باشد. مهمترین مسئله کشور در دولت تدبیر و امید حل مسائل اقتصادی است.

وی با اشاره به حل و فصل مسائل هسته‌ای ایران و مذاکرات هسته‌ای به منظور حل مسائل اقتصادی کشور عنوان کرد: ما خود تحریمی‌هایی در مسائل اقتصادی داشتیم و در عین حال برای همه ما روشن است این زنجیره‌هایی که به خاطر تحریم بر پیکره اقتصاد کشور پیچیده و به آن اجازه تحرک نمی‌دهد را باید باز کنیم تا اقتصاد کشور حرکت بگیرد.
 
علی جنتی با اشاره به جلسات طولانی دولت در یک ماهه اول و بررسی موانع سر راه تولید و صادرات کشور در آن جلسات تصریح کرد: در زمینه اقتصادی 35 مصوبه در جلسات ابتدایی دولت مطرح شد که شما در رابطه با سایر دستگاه‌ها و گمرک آن را احساس کرده‌اید تسهیلاتی انجام شده و به آینده امیدواریم.
 
وی ادامه داد: امیدواریم مذاکرات هسته‌ای بتواند گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد کند دولت طرحی را برای صنایع فرهنگی ارائه کرده که مورد توجه قرار گرفته است. پتانسیل در صنعت چاپ و بسته‌بندی بسیار بالاست و باید تلاش کنیم از آن استفاده کنیم.
 
علی جنتی با اشاره به واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی در سال‌های گذشته اظهار داشت: واگذاری دولت به بخش خصوصی در سال‌های قبل کمتر از 15 درصد بود اصل 44 قانون اساسی با توجه به تغییرات انجام شده در آن ایجاب می‌کند آنچه در اختیار دولت است به بخش خصوصی واگذار کنیم دولت نمی‌تواند بازرگان و تولیدکننده خوبی باشد.
 
وی تصریح کرد: در آینده آنچه مربوط به دولت است به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شود، چندین اقدام را در زمینه به روز رسانی قوانین مقررات و نجوم اصلاح دولتی صنعت چاپ و بسته‌بندی، حمایت تجاری و گسترش آموزش در این صنعت را باید دنبال کنیم همچنین ارتقا سطح باور عمومی نسبت به توانمندی‌های صنعت چاپ در کشور و تربیت نیروی انسانی ماهر صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: باز‌تعریف صنعت چاپ کشور در کنار انتشار ماهنامه‌های تخصصی برای صنعت چاپ و حمایت دولت برای فنون صنعت چاپ، توسعه دوره‌های‌ آموزش عالی برای این صنعت و برگزاری نمایشگاه‌هایی در زمینه صنعت چاپ انجام خواهد شد.
 
علی جنتی با اشاره به حمایت و هدایت صنعت چاپ کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واگذاری به بخش خصوصی بیان کرد: لازم است در فرصت بدست آمده از شما مسئولان صنعت چاپ و تلاشگران این صنعت صمیمانه تشکر کنم با توجه به شرایط کشور افرادی که در تولید کار می‌کنند عاشقانه این کار را انجام می‌دهند و از پیشنهادات شما عزیزان استقبال می‌کنیم و امیدواریم به نحوی شعارهای آغازین این دولت را بتوانیم تحقق بخشیم.
انتهای پیام/


ادامه دارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار