استاد دانشگاه گفت: روز وحدت حوزه و دانشگاه روز اتحاد نخبگان فکری جامعه و پیوند عقل معاش و عقل معاد با یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام محمدحسن الهی‌منش با اشاره به نام‌‌گذاری سالروز شهادت دکتر مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: دکتر مفتح در خانواده‌ای روحانی در همدان به دنیا آمد و در 27 آذر ماه به دست گروهک فرقان به شهادت رسید.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهید مفتح از شاگردان علامه طباطبایی بود، گفت: وی بعد از ورود به دانشگاه تا مقطع دکترا ادامه تحصیل داد و توانست با مکانیزم‌هایی وحدت حوزه و دانشگاه را محقق کند.

الهی‌منش با اشاره به سابقه مبارزاتی شهید مفتح از سال‌ 42 افزود: وی با نزدیک کردن دو نهاد تاثیر‌گذار حوزه و دانشگاه به یکدیگر در ارتباط با روشنگری نسل دانشگاهی و حوزه خدمات شایسته‌ای ارائه داد.

این استاد دانشگاه افزود: زمانی که مفتح به عنوان امام جماعت دانشگاه تهران انتخاب شد تلاش می‌کرد رویکرد نسل جوان را نسبت به شرایط دنیا و گرایش به مذهب تغییر دهد.

وی با اشاره به انتصاب شهید مفتح از سوی امام خمینی به عنوان عضو شورای انقلاب گفت: با توجه به مردمی بودن انقلاب اسلامی ایران روحانیت و دانشگاهیان مهم‌ترین قشری بودند که داعیه فکری جامعه را بر عهده داشتند.

وی افزود: روحانیت و دانشگاهیان به عنوان دو بال انقلاب اسلامی در جریان انقلاب و بعد از آن می‌توانند راهبری انقلاب اسلامی را دنبال کنند.

الهی‌منش در ادامه از دکتر مفتح به عنوان نماد مشترک متعالی حوزه و دانشگاه نام برد و با اشاره به عملکرد این شهید والامقام قبل از پیروزی انقلاب بیان کرد: راهپیمایی نمازگزاران قیطریه و سخنرانی‌های ایشان موجب افزایش بینش جامعه شد.

وی با اشاره به ارج نهادن به وحدت حوزه و دانشگاه بر اتحاد نخبگان فکری جامعه تاکید کرد.  

الهی‌منش حوزه و دانشگاه را مکمل یکدیگر دانست و افزود: باید عقل معاش و عقل معاد به یکدیگر پیوند بخورد زیرا حوزه و دانشگاه دو بال وجودی تشکیل دانشگاه اسلامی ایده‌آل هستند.

این پژوهشگر با اشاره به عملکردهای مثبت در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه اذعان کرد: در سال‌هایی که این مسیر طی شده بدون نقیصه نبوده ‌است.

وی نسبت به تلاش شایسته حوزویان و دانشگاهیان در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ابراز امیدواری کرد و گفت: این دو نهاد با حفظ هویت خود می‌توانند تا تحقق هویت مشترک قدم بردارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر دو نهاد فکری حوزه و دانشگاه باید قادر به اعتمادسازی مخاطبان خود باشند و با توجه به افزایش بسترهای اعتماد به طور قطع امکان مشارکت شهروندان در الگو گرفتن از این دو قشر بیشتر خواهد شد.

الهی‌منش در بیان اهمیت حوزه و دانشگاه در جامعه گفت: این دو نهاد علمی و بالنده در راستای تعالی و سعادت جامعه نقش موثری ایفا می‌کنند.

وی افزود: حوزه علمیه به امور فکری و اخلاقی معنوی و نیازهای دینی انسان می‌پردازد و دانشگاه در صدد پاسخگویی به نیازهای مادی و تحقق احتیاجات حیات این دنیا است.

این پژوهشگر گفت: توجه به نیازهای معنوی و مادی برای انسان مومن و شهروند ایده‌آل در جامعه اسلامی لازم و ملزوم یکدیگر است./س
برچسب ها: قم ، اتحاد ، نخبگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.