برخي از نمايندگان پارلمان رژيم صهيونيستي براي رفع ممنوعيت ورود يهودي‌ها به مسجدالاقصي رايزني مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،در حال حاضر حضور يهودي ها در منطقه مورد اختلاف با مسلمانان که از نظر سياسي هم بسيار حساس است، رو به افزايش يافته است و نمايندگان پارلمان اسرائيل در حال تلاش براي رايزني به منظور پايان دادن به ممنوعيت ورود زائران يهودي به مسجد الاقصي و قبه الصخره  هستند.

در طول چند دهه گذشته بي توجهي يهودي‌ها به ممنوعيت ورود به مسجد الاقصي که از سوي خاخام‌هاي يهودي صادر شده بود، باعث مي شد که به آنها به عنوان عناصر افراطي نگاه شود. اما اخيرا خواسته آنها مورد علاقه روحانيون ارشد يهودي و دولت اسرائيل قرار گرفته و خشم مسلمانان را به همراه داشته است.

اسرائيل در اين زمينه حتي از اردن هم خواستار صدور مجوز حضور محدود زائران يهودي در قدس شده است.

اين اقدامات باعث نگراني مسلمانان از اقدام اسرائيل براي شکستن توافقات قبلي درباره وضعيت فعلي قدس شده است.

تنش‌هاي مشابه در گذشته باعث بروز حوادث خشونت آميز و مرگبار شده است.

هم مسلمانان و هم يهوديان اين مکان را از مقدس‌ترين اماکن خود مي دانند.

در هفته‌هاي اخير خاخام‌هاي ارشد يهودي از يهوديان خواستند که براي زيارت قدس از ديوارهاي اطراف آن بالا نروند. برخي از يهوديان براي دور زدن ممنوعيت هاي ايجاد شده از سوي پليس اسرائيل از ديوارهاي قدس بالا مي‌روند.

برخي ديگر از يهوديان در مکان هايي از ديوار ندبه که عبادت در آنجا ممنوع است وانمود مي کنند که در حال صحبت کردن با تلفن هستند اما به ذکر و عبادت مي پردازند و ديگران از اقدامات مشابهي براي پنهان کردن عبادت خود در اين مکان استفاده مي‌کنند.

بر اساس آماري که روزنامه صهیونیستی ماکور ريشون بر اساس منابع پليس منتشر کرده است، آمار بازديد يهوديان از قدس از سال 2009 از پنج هزار و 700 نفر به هشت هزار و 300 نفر در سال 2011 افزايش يافته است. سال گذشته اين آمار به هفت هزار و 800 نفر رسيد و امسال به هشت هزار نفر رسيده است.

مسلمانان اين اقدام يهودي‌ها را تجاوز به قدس مي‌دانند و در هفته‌هاي اخير به سختي به اين اقدامات اعتراضات کردند.

در اماکن مقدس در کرانه باختري، ساعت هايي مجزا به مسلمانان و يهوديان براي عبادت اختصاص داده شده است و مسلمانان به چنين روندي در قدس اعتراض دارند.

عزام خطيب مدير کل اداره اوقاف اردن که مديريت اماکن مقدس قدس را بر عهده دارد، مي گويد: ما اجازه هيچ تجاوزي را به مسجد الاقصي را نمي دهيم و مسلمانان اجازه هيچ حمله اي به يکي از مهمترين مکان هاي مقدس خود را که به کعبه مرتبط است، نخواهند داد. 

خطيب همچنين افزود که ملک عبدالله دوم پادشاه اردن چندين بار از بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل خواسته است که از حضور يهودي ها در قدس جلوگيري کند. زيرا اين اقدامات ممکن است بار ديگر باعث شعله ور شدن احساسات ضد اسرائيلي در جهان اسلام شود و آخرين زمان اين گفتگوها دو هفته پيش بوده است.

مقامات اسرائيلي از اظهار نظر درباره اين گفتگوها خودداري کرده‌اند.

اسرائيل شرق بيت المقدس و مسجد الاقصي را در جنگ سال هزار و نهصد و شصت و هفت از اردن اشغال کرد. در آن زمان پرچم اسرائيل بر فراز قدس بر افراشته شد و فرمانده نظامي اسرائيل جمله اي بر زبان آورد که عبارتي نمادين شد: «قدس در دستان ما است».

اما فورا پرچم به پايين کشيده شد و اسرائيل مديريت اداري قدس را به اوقاف اردن سپرد تا صلح بر قرار شود.

در سال 2000 اقدام آريل شارون در بازديد از قدس باعث انتفاضه دوم فلسطين شد.

در پي انتفاضه بيش از سه هزار فلسطيني و هزار  اسرائيلي در چندين سال کشمکش کشته شدند.

فلسطيني‌ها منطقه قديمي شهر و شرق بيت المقدس را به عنوان پايتخت کشور آينده خود مي‌دانند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار