ماکت دکل حفاری نفت برای نخستین بار در دانشگاه های ایران، توسط یکی از اساتید زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی دماوند ساخته و رونمایی شد.

معاون آموزشی دانشگاه و مدیرگروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند موفق شد برای نخستین بار، ماکت دکل حفاری نفت را با ارائه نوآوری های جدید طراحی کرده و بسازد.

ˈلیلا فضلیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: این ماکت که مشابه دکل نفت واقعی است با دو هدف و منظور ساخته شده است.

فضلی افزود: هدف ابتدایی و اولیه ساخت این ماکت، سهولت بازدید و آشنایی دانشجویان با دکل های نفت است که به دلیل واقع شدن در حوزه های نفتی جنوب کشور، به سختی امکانپذیر می شود.

وی با اشاره به مونتاژی بودن دکل های نفت موجود کشور، تصریح کرد: ایجاد انگیزه در دانشجویان در جهت طراحی و ساخت دکل های حفاری و دستیابی به خودکفایی در این عرصه، هدف دیگر ساخت این ماکت آموزشی است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند خاطرنشان کرد: جلوگیری از داغ شدن مته حفاری، جلوگیری از ریزش چاه نفت و سرعت سنجی لایه ها که می تواند نوع تخلخل، میزان سیال و حتی میزان هیدروکربن موجود در مخازن را مشخص کند، از جمله نوآوری های بکار گرفته شده در این ماکت است.

وی تصریح کرد: این اثر در آینده ای نزدیک بطور رسمی به ثبت می رسد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند 23 و 24 اردیبهشت ماه 93 میزبان همایش ملی ˈحوزه های رسوبی ایران از دیدگاه زمین شناسی نفتˈ خواهد بود./س


برچسب ها: ماکت ، حفاری ، نفت ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.