شريعتمدار با اشاره به اينکه متوسط جهاني درآمد حاصل از يک متر مکعب آب يک دلار است، گفت:‌ اين ميزان در کشور ما تنها 20 سنت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهندس شريعتمدار مشاور عالي وزير جهاد کشاورزي در مراسم افتتاحيه اولين نمايشگاه تخصصي نهاده‌هاي كشاورزي تهران با مقايسه سير تحول کشاورزي جهان در نيم قرن گذشته گفت: جمعيت جهان در سال 2010 نسبت به سال 1960، 128 درصد افزايش داشته است و در اين نيم قرن توليد غذا نيز دوبرابر شده است.
 
وي افزود: دلايل اين رشد جهش‌گونه 85 درصد به دليل ارتقاي بهره‌وري در 15 درصد به دليل سطح زير کشت بوده است.
 
شريعتمدار عوامل موثر در افزايش عملکرد را تنوع بذر، بهبود و اصلاح مقوله آب و آبياري، افزايش سطح زير کشت آبياري، مکانيزاسيون، توسعه سيستمهاي اطلاع‌رساني و مصرف کود و سم دانست.
 
وي اضافه کرد: از سال 1950 تاکنون مصرف کود و سم به ترتيب 16 و 50 برابر شده است.
 
مشاور عالي وزير جهاد کشاورزي تاکيد کرد: خبرگان اين بخش تاثير بذر را  در اين زمينه بيش از 50 درصد مي‌داند.
 
شريعت مدار با اشاره به بحران آب بوجود آمده در خاورميانه و شمال آفريقا اضافه کرد: راندمان آبياري آب در ايران بين 35 تا 40 درصد، متوسط جهاني آن 45 درصد، ‌در مصر 55 درصد و در کشورهاي پيشرفته 60 درصد است.
 
وي افزود: متوسط جهاني درآمد حاصل از يک متر مکعب آب يک دلار و در کشور ما 20 سنت است.
 
شريعتمدار تاکيد کرد: ما مي‌توانيم اين تنگنا و بحران را مديريت کنيم.
 
وي با بيان اينکه در دولت جديد محور اصلي توسعه کشور آب است، ادامه داد: اگر کشاورزي از يک کود باکيفيت بهره‌مند نباشد علاوه بر خدشه‌دار کردن تراز ملي آب و درآمد خود را نيز هدر مي‌دهد.
 
شريعتمدار اضافه کرد: به نظر بنده بايد دستگاههاي مسئول اداري با همکاري انجمنهاي واردکننده و توليدکننده کود و انجمن بذر در جهت ارتقا کيفيت و تنوع سموم کشور اقدام کنند.
 
شريعتمدار تصريح کرد: علاوه بر اين دستگاهها بايد مسائلي مانند زمان، ميزان، ابزار لازم براي کوددهي و سم‌پاشي و ... را در اين زمينه بررسي کنند.
 
مشاور عالي وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: آموزش کشاورزان در زمينه استفاده از سموم ضروري و لازم است.
 
**ژنتيک درمان بحران کم‌آبي است
 
وي با بيان اينکه در حال حاضر قسمت اعظم کود کشور توسط دولت وارد مي‌شود، اضافه کرد: برنامه اين است که وضع وضعيت کود توليد داخل کشور را ساماندهي کرده و انواع نامناسب آن را اصلاح کنيم.
 
شريعتمدار گفت: نمونه‌بردراي از 60 مورد کود داخلي نشان داد که بيش از نيمي از اين محصولات بي‌اثر و خنثي هستند.
 
وي تاکيد کرد: مشکل کودهاي داخلي ظرف پنج شش ماه آينده حذف مي‌شود.
 
مشاور عالي وزير جهاد با اشاره به اينکه دنياي ژنتيک بسيار وسيع است و با آن حتي مي‌توان بحران آب را حل کرد، افزود: ما در اين زمينه چند مشکل داريم از جمله اينکه استفاده از منابع جهان براي ما محدود است ما اگر بخواهيم وارد اين عرصه شويم بايد خود توليدکننده بذر باشيم.
 
شريعتمدار اضافه کرد: در حال حاضر به جز ارقام سبزي و صيفي که از منابع خارجي استفاده مي‌کنيم در ساير ارقام با محدوديت مواجه هستيم.
 
وي ادامه داد: سياست جديد وزارت جهاد اين است که شرايط به گونه‌اي تنظيم شود که کشاورزان از هر جاي دنيا که مي‌خواهند با در نظر گرفتن مسئله قرنطينه امکان واردات بذر را داشته باشند.
 
شريعتمدار در پايان گفت: مسئله بحران آب تنها در خود آب نيست بلکه کود، سم، بذر و مديريت عواملي هستند که دست به دست هم مي‌دهند و در اين مسئله نقش دارند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کم آبی ، تولید ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار