استاندار استان مرکزی گفت: این استان با وجود بهره مندی از صنایع سنگین و سبک یکی ازقطب های صنایع دستی کشور نیز به شمار می رود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، مقیمی در نشست برنامه ریزی برای راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش از گنجینه"ابراهیم حسینجانی" در شهر اراک افزود: فرش دستباف از آثار فاخر و گرانقیمت هنرمندان گمنام و در عین حال فرهیخته این استان است .
وی گفت : فرش دستباف ایرانی آمیزه ای از هنرهای اصیل ایرانی و یادگاری از خطه های مختلف این سرزمین است.
استاندار استان مرکزی افزود : فرش های دستباف نفیسی که آقای حسینجانی در 55 سال جمع آوری کرده اند شناسنامه نقاط مختلف ایران زمین به خصوص استان مرکزی است.
مقیمی گفت : سابقه قدیمی ترین فرش دستباف دنیا به حدود دو هزار و 500 سال پیش بازمی گردد که آن را منصوب به ایران دوران هخامنشی می دانند.
وی با بیان اینکه بافنده های فرش دستباف در استان مرکزی کم شده اند افزود : کارشناسان و تجار فرش دستباف باید با ارائه خدمات بیشتر به بافندگان گامی اساسی در راه احیاء این هنر فاخر در تمام نقاط ایران زمین به خصوص استان مرکزی بردارند.
استاندار استان مرکزی گفت: برپایی نمایشگاه های فرش می تواند باعث ایجاد انگیزه برای بافندگان باشد بنابراین متولیان این هنر فاخر به خصوص اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در جهت عملیاتی کردن این مهم بیش از پیش بکوشند.
حسینجانی صاحب گنجینه فرش های دستباف در استان مرکزی نیز گفت: این گنجینه حاصل 55 سال فعالیت من در حوزه فرش دستباف ایرانی است.
وی افزود : این گنجینه متشکل از یکصد تخته فرش های نفیس ایرانی است که سالها قبل از کشور خارج شده بودند و اینجانب آنها را از نقاط مختلف جهان خریداری کرده و به میهن اسلامی بازگردانده ام.
حسینجانی گفت : این فرش های نفیس را از شهرهای نیویورک، لس آنجلس، بستان، مونیخ، وین و دیگر نقاط خریداری کرده ام.
وی افزود : بیش از نیمی از این فرش ها اثر هنرمندان استان مرکزی به خصوص ساروق، جیریا و غیاث آباد است.
حسینخانی، قدمت این فرش ها را از یکصد سال تا 400 سال عنوان کرد و گفت: تاریخ بافت تمامی این فرش ها بر روی آنها ثبت شده است.
وی افزود : ترویج و احیاء هنر فاخر بافندگی فرش دستباف مهمترین هدف اینجانب از راه اندازی این نمایشگاه می باشد. /س

برچسب ها: مرکزی ، قطب ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.