رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: آلبا یکی از یادگاران ماندنی هوگو چاوز است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "هادی سلیمان‌پور" رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه با حضور در دومین میزگرد شناخت اتحادیه آلبا و زمینه‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران با آمریکای لاتین که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: لازم می‌دانم دومین سالگرد تاسیس این اتحادیه را توسط رهبران بزرگ ونزوئلا و کوبلا گرامی داشته و به روح بزرگ هوگو چاوز درود بفرستم.
 
وی ادامه داد: آلبا یکی از یادگاران ماندنی هوگو چاوز است، ما هر ساله این سالگرد را به احترام مردمی که چاوز به آن‌ها خدمت می‌کرد گرامی می‌داریم.  
 
سلیمان‌پور تصریح کرد: هم چنین یاد سیمون بلیوار منادی تاسیس ملت بزرگ آمریکای لاتین، گابریل گارسیا مارکز و سایر بزرگان این قاره را گرامی می‌داریم.  
 
وی تاکید کرد: این بزرگان از ارزش‌هایی چون آزادی، استقلال، برابری دولت‌ها و ملت‌ها و حل و فصل مسالمت آمیز مخالفت‌های بین‌المللی دفاع می‌کردند و امروزه می‌بینیم که این ارزش‌ها در جای جای جهان در حال نهادینه شدن هستند.  
 
وی افزود: این ارزش‌ها شباهت‌های زیادی با ارزش‌های مردم سالاری دینی دارند که جمهوری اسلامی نماینده آن است.  
 
رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: اراده موجود برای تقویت الگوی بومی توسعه ارتقای همکاری‌های جنوب، جنوب و عینیت بخشیدن به همکاری‌های عملی مخصوصا در زمینه‌های نفتی، گازی و علمی منجر به تشکیل بیش از 400 سند و یادداشت تفاهم بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین طی سال‌های گذشته شده است که در طرح‌های گوناگون مهندسی و فنی از جمله خودروسازی، تراکتورسازی، ساخت مسکن، سیمان و توسعه صنایع غذایی متجلی شده است.  
 
وی تاکید کرد: ایران می‌تواند به عنوان پل رابط میان خلیج فارس و دریای عمان با آسیای میانه و قفقاز فرصت‌های تجاری و اقتصادی فراوانی را ایجاد کند.  
 
سلیمان‌پور اظهار داشت: آمریکای لاتین با 35 واحد سیاسی و بیش از 600 میلیون نفر جمعیت در کنار ایران می‌توانند ظرفیت‌های عظیمی را برای ارتقای همکاری‌های جنوب جنوب فراهم سازند چرا که این دو شرکای طبیعی و راهبردی یکدیگر هستند.  
 
رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود: نباید از تلاش‌های مخالفان مشترک توسعه روابط ایران و آمریکای لاتین غافل شویم.
 
وی تاکید کرد: آن‌ها در تلاشند تا با ایجاد جنگ روانی اسلام هراسی و ایران هراسی میان دو طرف تفرقه ایجاد کرده و اهداف استعماری خود را در قالب‌های جدیدی دنبال کنند.  
 
سلیمان‌پور در پایان خاطر نشان کرد: خنثی سازی این ترفندها نیازمند هوشمندی و همکاری بیش از پیش ایران و کشورهای آمریکای لاتین است.
انتهای پیام/
-
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار