یک فعال فرهنگی گفت: کمال در تئوری لیبرال دموکراسی غربی، فربه شدن فردیت انسانی است اما در مردم سالاری دینی فراروی از فردیت و پیوستن به جمع است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،حجت الاسلام احمد رهدار در همایش نسبت جمهوری اسلامی با دموکراسی غربی که در دانشگاه فردوسی برگزارشد با اشاره به تنها خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها که در آن دلیل وجود اهل بیت را از هم پاشیده نشدن جامعه اسلامی عنوان کردند گفت: تنها جمع انسانی کره ی زمین که به معنای واقعی کلمه جامعه ای انسانی است جامعه شیعه است و این امر به دلیل داشتن عامل انسجامی با عنوان ولی امر و امام معصوم است.

وی با بیان این مطلب که ما ناگزیریم برای نشان دادن خود در عالم، رقیب را نیز ببینیم گفت: بحث مردم سالاری دینی بحثی است که قبل از آن عناوینی مشابه از جمله دموکراسی و این اواخر لیبرال دموکراسی مطرح شده است و ما نمی توانیم بحث مردم سالاری دینی را بدون توجه به آنها مطرح کنیم.

احمد رهدار تفاوت اصلی دموکراسی غربی با مردم سالاری دینی را در داشتن اجتماع و جامعه دانست و گفت: اجتماع دارای پیوندهای اعتباری و جامعه نیز دارای پیوندهای وجودی است و برخلاف پیوندهای اعتباری غرب که شکننده است، رابطه ی امام و امت یک رابطه ی وجودی و منسجم است.

مسوول موسسه ی فتوح اندیشه، شک را سنگ زیرین معرفت در عالم جدید غرب خواند و گفت: پیوندهای لیبرال دموکراسی غربی به دلیل داشتن بنیادهای معرفتی شکننده که مبتنی بر شک هستند، بسیار حساس و آسیب پذیر است.

وی گفت: شک یک حالت وجدانی روحی فردی غیر قابل تعمیم است. اگر بنیادی ترین سنگ معرفت بشر بر اساس شک باشد کاملا فردی است و غیر قابل تعمیم است و وقتی بیناد فردی ست لایه ی رویین نمی تواند جامعه باشد.

احمد رهدار با تأکید بر این که ولی فقیه انتخاب نمی شود بلکه کشف می شود بیان کرد: از دل مردم سالاری دینی ولایت بر قلوب بیرون می آید نه ولایت بر ابدان و این ولایت وجودی است که در طول ولایت امام حسین است و هرگز خاموش نمی شود.

وی با اشاره به بیانات حضرت علی(ع) درباره ی رابطه ی جامعه و حاکمان آن گفت: در تجربه ی جمهوری اسلامی، ملت و ولی از یکدیگر دستگیری کرده و موجب رشد همدیگر شده اند. و امروز حرف ما به دنیا این است که چون امام ما بر همه ی آقاهای موجود در دنیا برتری دارند پس ملت ما نیز که با ایشان پیوند وجودی داردنسبت به تمام ملت های دنیا سر است.

مسوول موسسه ی فتوح اندیشه گفت: جامعه ی ما از صفویه تاکنون در سه سطح تغییر یافته است: در دوران صفویه که نظام شیعی از نظام سنی آزاد شد گر چه در آن دوران نظام هنوز استبداد بود، در قاجار و پهلوی که در نظام شیعی آن آزادی نه برای همه اجتماع که برای صنفی از اجتماع که علما بود رقم خورد و در نهایت در جمهوری اسلامی همین صنف عالمان مردم را آزاد کردند؛ آن قدر آزاد که به برای خود ابزار، نهادها و موقعیت هایی به دست آوردند که حتی صنف آزاد کننده ی خود را نفی می کنند/س.

برچسب ها: ولایت ، وحدت ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.