مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای نمایش "خواهرانه به وقت خیزران"، به کارگردانی حسین پارسایی، گفت: تئاتر دینی نیازمند ورود جدی به عرصه تئاتر مدرن است.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئاتر، حمید شاه‌آبادی با حضور در تالار وحدت و تماشای نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» اظهار کرد: به نظر می‌آید که با تغییر و تحولاتی که در فضای فرهنگی کشور صورت می‌گیرد و اقبالی که قشر جوان به سبک‌های اجرایی جدید در تئاتر دارند، جای خالی ورود تئاتر دینی به این عرصه به طور جدی احساس می‌شود، ما همیشه در تئاتر دینی با یک سبک خاص روبه رو بوده‌ایم و معمولا  کارهایی که محوریت آن بر داستان است و درام خاصی دارد و سبک آن رئال تلقی می‌شود، همیشه در تئاتر دینی غلبه داشته است.

وی در ادامه افزود: در حوزه تئاتر دینی ما با سابقه طولانی ای از آثار هنر نمایشی به نام تعزیه مواجه ایم که کارکرد خاص خودش را دارد و مردم این سبک از هنر نمایشی را می شناسند. از طرفی شکل های تئاتر سنتی نیز همیشه در عرصه تئاتر دینی نقش آفرین بوده اند، اما اینک با استفاده از ظرفیت های جدی و نوین، استفاده تخصصی از نور، صدا، فیلم و مجموعه ای از حرکت های نمایشی و همین طور یک شیوه جدید از تئاتر مدرن، که امروز در کشور جاری است، داستانی همچون عاشورا روایت می شود و جنس دیگری از مخاطبان را با خود همراه دارد.

شاه آبادی با اشاره به نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» خاطرنشان کرد: مردم داستان کربلا را هزاران بار از تمام زوایا شنیده اند و از همه لحظات آن تصوری دارند؛ با این حال نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» توانسته داستانی آشنا را با استفاده از تکنولوژی، زبان و شیوه مدرن ارائه کند و با بهره گیری از این قالب جدید، اثر را با طیف دیگری از مخاطبان ارتباط دهد. البته ممکن است خیلی ها این سبک را نپسندند  و با همان سبک سنتی ارتباط برقرار کنند که البته تعداد این مخاطبان نیز کم نیست.

مشاور هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه این نمایش بار زیاد دیالوگ خود را روی دوش گروهی می اندازد که حرکت های نمایشی انجام می دهند و کمک می کنند تا مفهوم و حس به مخاطب منتقل شود، افزود: شما وقتی حرکت های نمایشی گروه را در مورد حرکت اسب ها روی پیکر شهدای کربلا می بینید، متن ادبی و قوی نمایش با حرکت ها، فضا را برای مخاطب زنده می کند؛ لذا مخاطب حرفه ای تئاتر داشته ها و باورهای دینی خود را در قالب یک اثر نمایشی می بیند که می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

شاه آبادی در خصوص محتوای این اثر تشریح کرد: طبیعتا سیر درست تاریخ کربلا در این اثر نمایشی خود را نشان داد، یعنی مجموعه رخدادهایی که در واقعه عاشورا اتفاق افتاده و ما آن را بارها شنیده ایم، به نحو درستی رخ داده و برای کسی که کمتر با واقعه کربلا آشنا باشد، یک دور مرور کل واقعه کربلاست. ویژگی این اثر این است که مخاطب حرفه ای تئاتر را کانون هدف خود قرار داده است.

وی همچنین در مورد اهمیت استفاده از ساختارهای نوین برای جذب مخاطب تصریح کرد: به هر حال کسانی که با حوزه تئاتر آشنایی دارند  و در واقع تماشاگران حرفه ای این هنر محسوب می شوند، سبک ها و آثار متنوعی را دیده اند. در عرصه هنر ما باید تلاش کنیم، تماشاگران حرفه ای، که می توانند با لایه های زیرین و پنهان  اثر نمایشی  ارتباط برقرار کنند، بیشتر شوند.

وی ادغان کرد: برای این نوع از مخاطبان حرفه ای باید تنوع آثار نمایشی، به ویژه در ژانر دینی، وجود داشته باشد. آن هم از واقعه ای که مخاطبان داستانش را به خوبی می شناسند و نقل این مطالب ممکن است به دانش مخاطبان چیزهای زیادی اضافه نکند. البته تماشاگر سنتی ما اگر قرار باشد آرام آرام تبدیل به تماشاگر حرفه ای شود، باید از موضوعاتی شروع کند که مضامینش را می شناسد و نمادهایش را می تواند به زودی تداعی معانی کند و به مفاهیم پی ببرد.

شاه آبادی در پایان گفت: آقای پارسایی هنرمند خلاق و توانمندی است و در حوزه کارگردانی سابقه آثار خوبی دارد. کار پیشین او از جنس تئاتر سنتی و اثر جدید او از جنس تئاتر مدرن است و این امر نشان دهنده توانایی و تسلط ایشان در هر دو سبک است.  

گفتنی است، اجرای نمایش "خواهرانه به وقت خیزران"، نوشته محمدرضا کوهستانی و کارگردانی حسین پارسایی، شب گذشته، 19 آذرماه، به پایان رسید.

این نمایش در طول اجرای خود میزبان مسئولانی همچون محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، ‌ایمانی خوشخو معاون امور هنری دولت نهم، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری دولت دهم، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رحمت امینی رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، ‌اتابک نادری رئیس تئاتر شهر، محمدرضا الوند رئیس شورای نظارت، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج و مریم معترف رئیس اداره تئاتر  بوده است.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار