تهاجم مزدوران رژیم پهلوی به بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد، ساخت کاغذ، کشف انرژی حرارتی زغال سنگ، برقراری اولین تماس بین کره زمین و سیاره زهره، کشف قطب جنوب و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۳ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۱۱ صفر ۱۴۳۵ هجری و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تهاجم مزدوران رژیم سفاک پهلوی به بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد مقدس (1357 ش)
با فرا رسیدن محرم سال 1357 ش و اوج‌گیری نهضت اسلامی و در زمانی که راهپیمایی‌های میلیونی و سراسری مردم، تمام کشور را فراگرفته بود، طرفداران رژیم شاهنشاهی با حمایت چماقداران و عوامل مزدور ساواک در بسیاری از شهرها به مقابله با مردم پرداختند. این حرکات به ویژه بعد از تظاهرات میلیونی تاسوعا و عاشورای حسینی آن سال نمودِ بیشتری پیدا کرد. در 23 آذر 1357، عوامل ساواک با حمایت نیروهای نظامی، وارد بیمارستان امام رضا (ع) در شهر مشهد مقدس شدند.

آنان در ابتدا با سرنیزه و چماق، به اتومبیل‌های پزشکان بیمارستان آسیب وارد کرده، سپس با تیراندازی وارد بخش اصلی بیمارستان شدند. آنها بدون توجه به بیماران بستری، هرچه را در سر راه خود دیدند شکستند که در جریان این حمله تعدادی از بیماران نیز از ترس دچار حمله قلبی شدند. همچنین در این حمله دو کودک از شدت جراحات جان سپردند و هجده نوزاد نیز زخمی شدند. با انتشار این خبر، مردم مشهد خود را به بیمارستان رساندند و زد و خورد بین مردم و نیروهای ساواکی آغاز شد. پس از این حمله، اعضای نظام پزشکی در محکومیت این تهاجم، ضمن انتشار اعلامیه‌ای، تعطیلی کلیه بیمارستان‌های شخصی و مطب را اعلام نموده و در محل بیمارستان تحصّن کردند.

انتشار پیام "امام خمینی" در محکومیت کشتار مردم شهرهای کشور توسط عُمّال پهلوی (1357 ش)
در پی کشتارهای رژیم پهلوی در شهرهای مختلف ایران، به ویژه اصفهان و نجف‌آباد، حضرت امام پیامی از پاریس برای ملت انقلابی ایران فرستادند و ضمن اعلام عزای عمومی فرمودند: "جنایاتی که در اصفهان و نجف آباد و بعضی از شهرستان‌ها شده است، به قدری با شرافت انسانی منافی است که وجدان هر انسانی را سخت رنج می‌دهد. از قرار اطلاع، مأمورین شاه با مسلسل به داخل منازل مردم محروم و بی‌دفاع حمله کردند، مساجد را به آتش کشیدند، به زنان محترم اهانت کردند، هرکس را دیدند که جاوید شاه نمی‌گوید بی‌دریغ کشتند و آزادی به منطق کارتر را خیلی سریع اجرا کردند. اکنون با در نظر گرفتن رفراندوم تاسوعا و عاشورا که غیررسمی بودن شاه و دولت را به جهانیان ثابت نمود، بر ملت است که به حکم اسلام و قانون، از اطاعت شاه و دولت سرپیچی کنند، مالیات نپردازند و به کلیه اعتصابات تا رفتن شاه ادامه دهند." این پیام، روحیه‌ای مضاعف به مردم انقلابی ایران داد و آنان با پیروی از این دستور، مبارزات خود را تا سرنگونی کامل رژیم طاغوت دنبال کردند.

آتش سوزی پست خانه تهران (1354 ش)

احضار ناصرالملک و کلیه وزیران به کاخ محمدعلی شاه (1286 ش)
شاه پس از فحاشی و نواختن چوب به سر و صورت آنها دستور داد آنها را توقیف کنند و واقعه توپخانه و بلوای تهران را نتیجه تحریک آنها دانست. در همین هنگام شاه دستور داد برای هلاکت ناصرالملک دژخیم «قهوه قجری» تهیه کند. ناصرالملک قبل از صرف قهوه مسموم به نماز ایستاد.

درگذشت "سراج" فقیه، محدث و قاری بزرگ قرن پنجم هجری (501 ق)
جعفربن حسین بن احمد مشهور به سراج در سال 419 ق متولد شد. وی درعلوم فقه، حدیث، قرائت، نحو و لغت مهارت یافت و برای کسب این علوم به سرزمین‌های بسیاری چون مصر و شام سفر کرد. وی همچنین اشعاری چند از خود به یادگار گذاشته است. از جمله آثار سراج می‌توان به نِظامُ المَناسِکْ اشاره نمود. سراج در 82 سالگی درگذشت.

اشغال شهر ساوه توسط قوای روس در جریان جنگ جهانی اول (1334 ق)

رحلت آیت اللَّه شیخ "محمدعلی اردوبادی" از علما و مراجع تقلید شیعه (1380 ق)
شیخ محمدعلی اردوبادی فرزند میرزا ابوالقاسم، از علما و مراجع تقلید شیعه در تبریز به دنیا آمد و پس از تکمیل مقدمات و سطوحِ دروس حوزه، به کربلا هجرت نمود. فقه و اصول را از محضر استادانی چون فاضل اردکانی و شیخ زین‌العابدین مازندرانی و حکمت و فلسفه را از محضر میرزا علامه برغانی فرا گرفت. آن‌گاه نجف اشرف را مسکن خویش قرار داد و مدارج عالی اجتهاد را پیمود. شیخ محمدعلی اردوبادی اطلاعات بسیاری در شرح حال رجال داشت و در روایات و اخبار و شعر و ادبیات استاد بود. پس از فوت حضرات آیات مامقانی و شربیانی، شیعیان آذربایجان و قفقاز و تمامی روسیه در امر تقلید به وی رجوع کردند. تألیفات آیت اللَّه اردوبادی را بالغ بر 52 کتاب نام برده‌اند. از آن جمله: اَلْقَبَساتُ فی اصولِ الدّین، مَناهیجُ الیقین، الشهاب المبین، الشُّهُبِ الثَّاقِبَةُ، رجوم الشیاطین و... .

کشف قطب جنوب توسط "روآلْدْ آمونْدْسن" دریانورد نُروژی (1911 م)
از زمانی که انسان‌ها قطب شمال و جنوب را شناسایی کردند، درصدد فتح آن بودند ولی کسی موفق به این کار نمی‌شد. تا این که در سال 1911 م دو هیأت اکتشافی برای هدفی یکسان یعنی رسیدن به قطب جنوب عازم این منطقه یخ‌بندان شدند. یکی روآلْدْ آموندسن، مکتشف نروژی و دیگر رابرت اسکات، ناخدای نیروی دریایی انگلیس بود که در این رقابت شرکت داشتند.

اما در نهایت، کاپیتان آموندسن در این رقابت، پیروز شد و با ورود به سرزمین قطب جنوب در چهاردهم دسامبر 1911 م پرچم نروژ را در قطب به اهتزاز در آورد و اسکات، یک ماه بعد در 17 ژانویه به قطب رسید. اما سفرِ برگشت آن‌ها مصیبت‌بار بود، چرا که بوران وحشتناک، حرکتشان را به تأخیر می‌انداخت. سرانجام گروه اسکات به دلیل سرمای طاقت‌فرسا، در مارس 1912 م در میانه راه جان سپردند و اجساد آن‌ها همراه با دفترچه خاطرات روزانه‌شان، هشت ماه بعد به وسیله یک گروه گشتی، به دست آمد.

ساخت کاغذ در چین (105 م)
چینی‌ها نخستین مردمانی بودند که بیش از ۲ هزار سال پیش، کاغذهایی مانند کاغذهای امروزی ساختند. ایرانیان مسلمان شیوهٔ ساختن کاغذ را در سدهٔ نخست پس از اسلام از چینی‌ها آموختند و آن را بهبود بخشیدند. شهر سمرقند برای سال‌ها بزرگ‌ترین مرکز ساختن و خرید و فروش کاغذ بود. سپس، در شهرهای دیگر، از جمله بغداد، دمشق، قاهره، مراکش، جزیرهٔ سیسیل و شهرهای مسلمان نشین اسپانیا، کارخانه‌های کاغذسازی به راه افتاد. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند که از قرن اول میلادی، در چین کاغذ وجود داشته‌است. در سال 105 میلادی، یکی از درباریان، ماده جدیدی را برای امپراطور توصیف کرد که از پارچه‌های کهنه، پوست درختان، کنف و علف تهیه می‌شد وروی ان می‌نوشتند. به مرور زمان، شیوهٔ تهیه کاغذ بهتر شد و ان را با الیاف گیاهانی مانند خیزران می‌ساختند. عرب‌ها این محصول را به اروپا بردند ودر سال 1150 میلادی، غربیان نخستین کاغذ سازی را در اسپانیا بنا کردند. ماشین تولید انبوه کاغذ را چینی‌ها اختراع کردند. نخستین اسکناس نیز در سال 1024 میلادی در چین تهیه و مبادله شد.

تأیید توافق‌نامه صلح بوسنی معروف به "صلح دِیتون" در امریکا (1995 م)
در 21 نوامبر 1995 م، پیمان صلح دِیتون در محلی به همین نام در امریکا با فشار مقامات این کشور به امضای رهبران مسلمانان، صرب‌ها و کروات‌های بوسنی رسید. در 14 دسامبر 1995 م توافق‌نامه صلح بوسنی موسوم به پیمان دِیتون در اجلاسی در پاریس مورد تأیید قرار گرفت. تنها دست‌آورد این پیمان برای مسلمانان، پایان کشتار وحشیانه توسط صرب‌ها بود ولی امتیازات کروات‌ها و صرب‌ها بیشتر بود. بر اساس این پیمان، دولت مرکزی بوسنی، متشکل از یک شورای سه نفره ریاست جمهوری از رهبران سه نژاد ساکن در بوسنی می‌باشد. گر چه مسایل بازگشت آوارگان و... هنوز حل نشده است.

کشف انرژی حرارتی زغال سنگ در انگلستان (1805 م)
در چهاردهم دسامبر 1805 م انرژی حرارتی زغال سنگ توسط ژُرژ برانْکْلون، آهنگر انگلیسی کشف شد. تا پیش از این تاریخ، از زغال سنگ، تنها به عنوان یکی از مصالح ساختمانی استفاده می‌شد. اما برانْکْلون، کشف کرد که این ماده هنگام سوختن، حرارت زیادی تولید می‌کند و به این ترتیب منبع عظیمی از انرژی در اختیار بشر قرار گرفت. اولین معدن زغال سنگ که پس از این کشف، آغاز به کار کرد، در بندر پیلموت انگلیس قرار داشت.

اخراج روسیه از جامعه ملل به علت تجاوز به فنلاند (1939 م)
با آغاز جنگ جهانی دوم، آلمان به همراه شوروی و ایتالیا به کشورهای هم‌جوار حمله بردند. در یکی از این حملات، در 30 نوامبر 1939 م شوروی به خاک فنلاند یورش برد و آن را به اشغال خویش درآورد. در نتیجه، در چهاردهم دسامبر همان سال شوروی از جامعه ملل اخراج شد.

برقراری اولین تماس بین کره زمین و سیاره زهره (1962 م)
اولین کاوش فضایی روبوتیک دربارهٔ سیاره زهره، و در واقع اولین کاوش فضایی سیارات در ۱۲ فوریه ۱۹۶۱ با پرواز ونرا-۱ آغاز شد. ولی زمانی که به فاصله ۲ میلیون کیلومتری زمین رسید ارتباطش با زمین قطع گردید و بعدها از فاصلهٔ صدهزارکیلومتری زهره در نیمهٔ ماه می عبور کرد. کاوش های ایالات متحده دربارهٔ سیاره زهره با کاوشگر مارینر – ۱ دوباره با شکست روبرو شد. تا اینکه مارینر-۲ توانست به موفقیت برسد و بعد از یک سفر ۱۰۹ روزه در ۱۴ دسامبر ۱۹۶۲ اولین موفقیت بین سیاره ای بشر به وقوع پیوست، و مارینر-۲ از فاصله ۳۴۹۳۳ کیلومتری سطح زهره عبور کرد. وی راداری را بسوی ناهید نشانه‌روی کرد که سیگنالهای آن از ابرهای این سیاره عبور کرده و پس از برخورد با سطح جامد سیاره، منعکس گردید. برای اولین بار دانشمندان اطلاع جالبی را درباره سطح ناهید به‌دست مارینر 2 آوردند، که نشان میداد ناهید دارای حرکت چرخشی در جهت معکوس است. چرخش آن از شرق به غرب است و آفتاب از مغرب طلوع و در مشرق غروب میکند. از طرف دیگر دمای سطجی زهره حداقل ۴۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. این باعث شد که هر گونه امید برای وجود حیات بر سطح این سیاره به یأس تبدیل شود.

اشغال بلندی های جولان سوریه از سوی رژیم صهیونیستی (1981 م)
به دنبال تصویب پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به کِنِست، در 14 دسامبر 1981 م بلندی‌های جولان، در کشور سوریه ضمیمه این رژیم غاصب اعلام شد. بلندی‌های جولان از زمان جنگ 1967 م اعراب و اسرائیل در اشغال این رژیم بود و این تصمیمْ خشم اعراب و مسلمانان را برانگیخت. از نظر حقوقی از سوی اعراب و جامعه جهانی مردود اعلام شده و در مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه نیز، بازگشت این منطقه مهم به سوریه، از مهم‌ترین موانع دستیابی به توافق است.

مرگ "آنْدْره ساخاروف" فیزیک‌دان برجسته و پدر بمب هسته ای شوروی (1989 م)
آندره ساخاروف، فیزیک‌دان برجسته شوروی و پدر اتم این کشور در 21 مه سال 1921 م در مسکو به دنیا آمد. پس از بمباران هسته‌ای هیروشیمای ژاپن، از سوی کمیته حزب کمونیست شوروی، هیأتی مأمور مطالعه در زمینه ساخت بمب‌های هسته‌ای شد که با ابتکار ساخاروف، در سال 1953 م، اولین بمب هیدروژنی شوروی، تولید و آزمایش شد. اما پس از آزمایش‌های پی در پی این سلاح خطرناک و آشکار شدن اثرات مخرب آن بر محیط زیست، انتقادات ساخاروف از دولت شوروی افزایش یافت و او را به یک ناراضی سیاسی تبدیل کرد.

این مخالفت‌ها در اواخر عمر استالین و در تمام طول زمام‌داری خروشچف ادامه داشت که در نهایت به دلیل حمایت وی از خلع سلاح هسته‌ای و مبارزه در راه آزادی و حقوق بشر، جایزه صلح نوبل، در سال 1975 م به او تعلق گرفت. ساخاروف در سال 1967 م نامه سرگشاده‌ای به لئونید بِرِژنف، رهبر وقت شوروی نگاشت و در آن نسبت به آمارهای روزافزون زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر در شوروی انتقاد نمود. با روی کار آمدن گورباچف و ایجاد فضای باز سیاسی در شوروی، ساخاروف از تبعید بازگشت و در مسکو به عضویت پارلمان این کشور درآمد. آندره ساخاروف سرانجام در 14 دسامبر سال 1989 م در سن 68 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار