رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: بر اساس دیدگاه اسلام، مسیر اصلاح از صدق می‌گذرد و نگاه و رویکرد رسانه‌ها در بیان واقعیت‌ها و انتشار اخبار باید مبتنی بر راستگویی و رعایت اخلاق باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در هشتمین نشست فقه رسانه در دانشکده صدا و سیمای قم با اشاره به آیه 6 سوره حجرات گفت: این آیه امر چگونگی مواجهه و واکنش جامعه در برابر خبر و تصویر وضعیت رسانه در برابر جامعه را ارائه می‌کند.


وی گفت: برای نظریه‌پردازی نسبت به رسانه بر اساس این آیه باید بدانیم آیا در زمینه مدیریت جامعه اسلامی، اصل بر اصلاح است هر چند به کنار نهادن صدق منتهی شود یا اصل بر اصلاح است با تمرکز جدی و شدید بر صدق؟

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه در این زمینه 2 دیدگاه وجود دارد، ادامه داد: بر اساس دیدگاه اول راه اصلاح لزوماً از تمرکز بر صدق عبور نمی‌کند به همین دلیل اگر اصلاح میان 2 شخص یا 2 طائفه، متوقف بر دروغ باشد دروغ گفتن نه تنها حرام و ضداخلاق نیست بلکه عین اخلاق به حساب می‌آید و حتی واجب می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس دیدگاه دوم اصل بر تمرکز صدق است، خاطرنشان کرد: طبق این دیدگاه اصلاح از مسیر صدق عبور می‌کند و نقطه عزیمت و خاستگاه جدی و نقطه کانونی برای اصلاح است.

مبلغی تاکید کرد: بر اساس این نظریه صدق روشن‌ترین و بین‌ترین صفت اخلاقی مورد اجماع بشریت است و این امر تا آنجا به پیش می‌رود که حتی مکاتب‌ اخلاقی بر آن تمرکز محسوسی کرده‌اند و این حاکی از آن نگاه روشن، پرعطش و پرپذیرش بشریت نسبت به صدق است.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام صدق را عین صلاح و یا عامل اصلی اصلاح می‌داند، گفت: وقتی اسلام اخلاق را به عنوان یکی از زیربنای حرکت اجتماعی و حتی خود دین قرار می‌دهد نمی‌تواند صدق را به عنوان بدیهی‌ترین و قطعی‌ترین صفت اخلاقی نادیده بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود:  اتفاقاً هنگامی که به آموزه‌های دینی می‌نگریم، به خوبی در می‌یابیم که بر اساس این آموزه‌ها، صدق نه تنها اخلاقی است که میزان صفت‌های اخلاقی دیگر نیز به نحوی به شمار آمده است به این معنا که اگر بخواهیم شاخصه‌ای برای درستی یک جامعه ارائه کنیم این شاخصه عبارت از وصف صادق بودن است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کابردسازی خبر امروز جلوه‌ها و گونه‌های مختلفی پیدا کرده است با طرح این سئوال که اگر یک رسانه بخش ضعیف و حاشیه‌تری را به عنوان تیتر و بخش اصلی خبر قرار دهد آیا این کذب است؟ گفت: بر اساس دیدگاه اسلام آنچه را که رسانه بیان می‌کند باید با واقعیت تطابق داشته باشد.

وی گفت: تیتر کردن امر حاشیه‌ای ارتقا دادن به سطح نوعی عدم تطابق با واقعیت را تداعی می‌کند البته گاهی یک مطلب در حاشیه در اصل خبر، تیتر شدن آن می‌تواند واقعیت را آشکار کند و ظاهراً کذب نیست.

حجت‌الاسلام مبلغی یادآور شد: اگر کذب در رسانه به صورت یک رویکرد درآید به خاستگاه و جایگاهی بدل خواهد شد که از آن دروغ به جامعه پمپاژ کند در این صورت آن رسانه تاثیری جدی در گسترش وضعیت بداخلاقی و فساد در جامعه برجای می‌گذارد./س
برچسب ها: قم ، یدگاه ، اسلام ، ارتباط ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.