اسناد سازمان میراث فرهنگی که در دولت قبل به دستور معاون اسبق رئیس‌جمهور به شیراز منتقل شده بود، با روی کار آمدن رؤسای جدید سازمان، به تهران منتقل شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سایت گفتارنیوز نوشت: روسای جدید سازمان میراث فرهنگی که از روزی که بر کرسی های این سازمان تکیه زده اند تا چند روز پیش که کنفرانس های مطبوعاتی و گزارش های 100 روزه شان را به رسانه ارائه می کردند، از طریق انتقادهای کوبنده خود روسای پیشین و عملکرد دولت پیشین را تمامی مشکلات این سازمان قلمداد کرده و می کنند، در اقدامی تامل برانگیز این روزها، در پی تکرار روش های دولت  پیشین برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و اسناد ملی این کشور هستند.

 

همزمان با بازگشت اسناد پر سر و صدای میراث فرهنگی،  اتهام تخریب هویت ملی به اشخاص و افراد مختلفی زده شد و این امر تا جایی پیش رفت که برخی از کارشناسان خواستار شکایت از روسای پیشین این سازمان شدند! اقدامی که چون سابقه ای در این زمینه در کشور وجود ندارد، موجب آسودگی خاطر روسای پیشین و حال را فراهم کرده است. در این میان هر کسی مجرم شناخته می شد و هر بار نامی از سوی کارشناسان به عنوان مقصر اصلی معرفی می شد، اما گویا به تازگی مشخص گردیده که یکی از سه رکن اصلی سازمان میراث فرهنگی، یعنی معاونت صنایع دستی در این باره مجرم شناخته شده است.

شنیده ها حاکی از آن است که از روز شنبه 18 آبان ماه، بسیاری از پرسنل معاونت صنایع دستی که به گفته رحمتی معاون سابق این مجموعه، تازه بار سفرشان را باز کرده و به آرامش نسبی رسیده بودند، به صورت اجباری به مرخصی رفته اند تا پس از  ناملایمات و کج رفتاری های سیاسی که منجر به جابه جایی های مختلف از ساختمانی 6 طبقه ـ که هنوز تابلوی صنایع دستی در سر  آن نصب است ـ و کوچ 24 ساعته به اصفهان و بازگشت به تهران و جای گیری در فضایی به وسعت 200 متر، هم اکنون به صورت اجباری در منازل خود بسر ببرند تا شاید هم جبرانی برای خسارت ها، آسیب های اجتماعی و اخلاقی منتج از جابجایی به اصفهان باشد و هم جایی برای استقرار این معاونت مهیا شود.

 

پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سازمان صنایع دستی کشور ، کلیه اموال سازمان صنایع دستی و شرکت بازرگانی صنایع دستی در استانهای کشور به اموال میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت در حال تصفیه صنایع  دستی سپرده شد.

این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی در بسیاری از استان ها، فضای کوچکی را در اختیار دارد که بسیاری از اموال این سازمان به دلیل نبود فضای مناسب در انبارهای کوچک به صورت فعله ای نگهداری می شود!  نکته جالب توجه این است که این اموال به سازمان میراث فرهنگی و شرکتی سپرده شده است که روزگاری قرار بود  در صادرات و ارزآوری جایگزین نفت شود، اما خبرهای شنیده شده از این شرکت ورشکسته در حال تسویه چنین چیزی را تایید نمی کند و نشان می دهد که معاونت صنایع دستی، در حال حاضر آواره کوچه و خیابان های شهر بزرگی چون تهران است!

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه بارها و بارها، از اقدامات مضر دولت نهم  که آسیب های آن امروز شامل حال هنرمندان و فعالان صنایع دستی شده است، انتقاد کرده بودند!

 

گفتنی است معاونت صنایع دستی پس از بازگشت به تهران در محل سابق مرکز اسناد میراث فرهنگی، البته با هزینه های بسیار برای کف پوش و پارتیشن بندی مستقر بود تا اینکه با بازگشت اسناد پر سر و صدا، دستور تخلیه فضا از سوی دکتر مهدی حجت قائم مقام و معاون میراث فرهنگی سازمان صادر شد.

با دستور روسا باعث مرخصی اجباری، روانه شدن کف پوشهای میلیونی به سطل های آشغال و دستور برای آمادگی فضایی برای معاونت صنایع دستی با استفاده از پارتیشن های موجود و نصب آن با چسب چوب توسط وی صادر شد و جالب اینجاست که فضای در نظر گرفته شده خود باعث تخریب آثار بسیاری گردید.

هرچند که هنوز پول این کف پوش های میلیونی هم به پیمانکار آن پرداخت نشده است و معلوم نیست در آینده، چند شکایت علیه این سازمان در دادگاه ها ثبت خواهد شد!

مشاهدات میدانی و پرس و جوها در محل ساختمان اصلی سازمان میراث فرهنگی، نشان می داد که به منظور جانمایی معاونت صنایع دستی، نمایشگاه سازهای تاریخی ایران هم با حکم و دستور مهدی حجت با ضرب الاجل جمع آوری و به آغوش انبارهایی که جایی برای آثار جدید نداشتند سپرده شده است.

موضوع به اینجا ختم نمی شود و با دستور حجت، انبار اموال فرهنگی نیز برچیده و  آثار درونش نیز به صورت فشرده در انبارهای دیگر جاسازی شده که بر اثر این جابجایی گفته می شود که بسیاری از آثار تخریب یا دچار آسیب های جدی شده اند.

بنابر این گزارش، گفته می شود اسناد بازگشت خورده از شیراز تا قبل از این دستورها در فضایی پلمپ شده و حفاظت شده در هشتی  ساختمان نگهداری می شد تا نکند برگی دیگر از این اسناد مفقود شود، ولی پس از دستورهای جنجالی قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، این اسناد در کارتن ها در محل قبلی موزه بزرگان دین، یعنی بدون تشریفات حفاظتی خاص نگهداری می شوند و تنها بخش حفاظت از این اسناد پارچه ایست که روی این کارتن ها را پوشانده است.

با این حال، در این ساختمان کارگران مشغول به فعالیت هستند تا پس از آماده سازی کامل ریل ها، مخزن های آثار نصب شود و این آماده سازی ممکن است چیزی بالغ بر 3 ماه زمان ببرد، حال آنکه اسناد جنجالی تا تکیمل فرایند آماده سازی در چنین اوضاعی نگهداری خواهد شد!


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.