چنانچه آب یا غذایی به باکتری سالمونلا آلوده شود به افراد سالم یا حیوانات دیگر منتقل می‌شود سالمونلا انواع مختلفی دارد و هر کدام یک بیماری تولید می‌کنند.

نیاز محمدزاده متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: میکروب سالمونلا یک میکروب باکتری میله‌ای شکل از دسته باکتریهای گرم منفی است چنانچه آب یا غذا به این باکتری آلوده شود به افراد سالم یا حیوانات دیگر منتقل می‌شود. 

این متخصص افزود: سالمونلا انواع مختلفی دارد بعضی آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند این باکتری را در بدن از بین ببرند مواد ضدعفونی کننده هم این باکتری را نابود می‌کنند، چنانچه این باکتری در شیر وجود داشته باشد با پاستوریزه کردن از بین می‌رود مگس و سوسک هم می‌توانند این باکتری را به مواد غذایی منتقل نمایند. 

وی با اشاره به تشخیص عفونت با میکروب سالمونلا گفت: عوامل زیادی می‌توانند ایجاد تب و اسهال و دل درد کنند ولی برای تشخیص میکروب سالمونلا باید آزمایش مدفوع و کشت آن انجام گیرد. 

لازم به ذکر است، که باکتری سالمونلا ممکن است در مواد غذایی و یا ماهی وجود داشته باشد و پس از انجماد هم از بین نرود و چون انواع متفاوتی دارد بهتر است نوع آن مشخص شود این متخصص درخصوص راههای پیشگیری افزود: تخم مرغ عسلی یا خام نخورید، گوشت و مرغ نیمه پخته را نخورید، شیر و لبنیات غیرپاستوریزه مصرف نکنید، از نگهداری جانورانی چون لاک پشت که ممکن است ناقل؟ این میکروب باشند در منزل خودداری کنید و چنانچه به خزنده‌ای دست زدید فورا دستتان را با آب و صابون بشویید. 


انتهای پیام/
برچسب ها: باکتری ، انجماد ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار