تعزیه با وضعیت کنونی و توجه نادرست مردم به آن برای نسل بعدی باقی نخواهد ماند.

محمد امین‌کار نوازنده ترومپت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تعزیه برای اهالی آن یک بحث علمی نیست زیرا دستگاه‌ها به صورت سینه به سینه انتقال پیدا کرده و به تعداد انگشتان دست افرادی هستند که ردیف در موسیقی تعزیه را می‌دانند.

وی در ادامه افزود: در تعزیه جایگاهی برای نقد وجود ندارد زیرا این نقدها غیر تخصصی است، پس باید به اصل موضوع پرداخت و اصل این است که تعزیه در ایران جایگاهی ندارد.
 
امین‌کار بیان کرد: اجرای تعزیه در حال حاضر متعلق به تعدادی شهرستان و جاهایی است که تعذیه‌خوان و نوازنده را در ان می‌خواهند و بابت آن پول به صورت خصوصی پرداخت می‌کنند. البته کارهای دولتی هم وجود دارد که در گوشه پارک برگزار می‌شود زیرا کلاس این کار فرق می‌کند. کلاس تعزیه اجرا در خیابان‌ها و پیاده‌روها است.
 
این نوازنده تصریح کرد: من معتقد هستم با این وضعیت در نسل بعد تعزیه وجود نخواهد داشت به این خاطر که در حال حاضر مردم به این هنر توجه درستی ندارند.
 
امین‌کار درباره نحوه استقبال مردم از تعزیه بیان کرد: یکی از دلایل مهم نابودی تعزیه استقبال مردم از آن است به دلیل اینکه استقبال مردم باعث ورود سبک‌های جدیدی به تعزیه شده که نابودی آن را در پی داشته است زیرا با ورود این سبک‌ها، نسب جدید تعزیه هیچ اطلاعاتی از سبک‌های قدیم این هنر ملی ندارد و فقط سبک‌های جدید را می‌خوانند.
 
وی اظهار داشت: در تعزیه همه خود را محقق می‌دانند و به همین خاطر زیر بار انتخاب یک نفر نمی‌روند چند صدایی در تعزیه باعث به وجود آمدن جنگ در میان اهالی آن شده است و بزرگان حاضر نیستند به جوانان برای عرض اندام میدان دهند به همین دلیل تحصیل‌کرده‌های این زمینه از این حوزه کنار کشیده‌اند.
 
امین‌کار عنوان کرد: در تعزیه هیچ منبع مکتوبی وجود ندارد به همین دلیل هرکسی به خود اجازه می‌دهد هر نسخه‌ای را وارد آن کند.
 
وی افزود: نمی‌توان منکر شد که بعضی از نسخه‌ها برای گریه در تعزیه لازم است اما در مواقعی نسخه‌ها موجود بی‌ارتباط به واقعه کربلا دروغین هستند و برای بار آخر در انجمن برای حذف این نسخ از تعزیه جلسه برگزار شد که در این زمینه نیز به خاطر چه صدایی، اعضا به اجماع نرسیدند.
 
امین‌کار گفت: داستانی که در حال حاضر در فوتبال وجود دارد در تعزیه نیز است آن‌قدر دلال در تعزیه فراوان شده است از تعزیه‌خوان را با نصف قیمت سرکار می‌آورند و تعزیه‌خوان برای امرار معاش مجبور به انجام کار است.
 
وی اظهار داشت: در صد بالایی از بانی‌هایی که در تعزیه پول به میان می‌آورند از این مسئولیت کناره‌گیری کرده‌اند زیرا یک سری رفتار از تعزیه‌خوان‌ها چه داخل و چه بیرون تعزیه دیده‌اند که از این هنر مذهبی زده شده‌اند.
 
این نوازنده خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در بعضی از تعزیه‌ها سبک‌هایی خوانده که آدمی را از این هنر دور می‌کند.

انتهای پیام/ اس
برچسب ها: تعزیه ، ترومپت ، امین کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار