یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ایران و روسیه منافع مشترکی در منطقه دارند و یکی از آن منافع عدم حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در ناحیه خزر است.

"حسین معین‌آبادی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری نشست تدوین رژیم حقوقی دریای خزر در مسکو گفت: تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، تنها دو دولت ایران و اتحاد جماهیر شوروی در حوزه دریای خزر بودند، اما بعد از فروپاشی شوروی، دولت‌های حاضر در حوزه دریای خزر به 5 کشور رسید.
 
وی در ادامه گفت: اضافه شدن این کشورها به مجموعه دولت‌های صاحب حقوق سرزمینی در حوزه خزر، موجب شده است تا جمهوری اسلامی ایران با این کشورها به اجماع نرسد.
 
معین‌آبادی افزود:  کشور‌های تازه‌ استقلال‌ یافته  با همراهی روسیه، دریای خزر را بین خود تقسیم کرده و این دولت‌ها درپی این اقدام خود مدعی‌اند که حقوق دوران اتحاد جماهیر شوروی به آنها منتقل شده  و با توجه به موقعیت سرزمینی خود میراث دار این حقوق هستند.
 
این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد:  وجود منابع نفت و گاز در این منطقه  و همچنین کشف منابع زیرزمینی جدید که جمهوری آذربایجان متعلق به خود می‌داند، موجب اختلافات سرزمینی و نگرانی روسیه شده است.
 
 معین‌آبادی با توجه به اینکه جمهوری اسلامی  در این مسئله  هنوز  به توافق نرسیده  و حقوق قبلی خود را خواهان است، اظهار داشت: قطعا این پنج کشور تحت سرپرستی روسیه توان بیشتری برای ایجاد  تفاهم دارند پس نیاز است که جمهوری اسلامی ایران هم در راستای منافع ملی خود بهره برداری‌های لازم را انجام دهد. برخلاف تصور، ایران و روسیه منافع مشترکی در منطقه داشته که یکی از آن منافع عدم حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در ناحیه خزر است
 
وی به منافع مشترک ایران و روسیه اشاره و مطرح کرد: از جمله این منافع جلوگیری از نفوذ قدرت‌های بزرگ در ناحیه خزر و نقطه اختلافشان، عدم اجماع در تقسیم حقوقی دریای خزر که نقطه اختلاف ایران با کشورهای دیگر حوزه خزر است.
 
این کارشناس سیاست خارجی کشورمان افزود: روسیه دریای خزر را حیاط خلوت امنیتی خود به شمار می‌آورد، این حوزه برای ایران هم حائز اهمیت امنیتی است. با توجه به این مسائل حضور آمریکا در منطقه و قراردادهای نفتی‌اش با آذربایجان، خط لوله گاز ترکمنستان_ گرجستان_ ترکیه، بحث بستر دریا و انتقال لوله‌های گاز از این بستر بدون تدوین رژیم حقوقی در منطقه غیر قانونی است.
 
وی متذکر شد: با توجه به ضعف روسیه در زمینه نفوذ ناتو در منطقه، منافع مشترک ایران و روسیه پررنگ‌ شده، و روسیه در اجلاس شانگهای سعی دارد کشورهای ذی‌نفع در ناحیه خزر را با خود متحد کند که این امر خود موجبات نزدیک شدن منافع ایران و روسیه را درپی خواهد داشت.   
 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: افزایش ارتباطات اقتصادی_ امنیتی و مبارزه با موادمخدر  می‌تواند تحت نظر شانگهای پیگیری و ایران نیز در این حوزه‌ها می‌تواند  منافع استراتژیک خود را دنبال کند.
 
وی در پایان با توجه به اینکه ایران احتیاج دارد ابتکار عمل بیشتری در زمینه حقوق بین‌الملل نشان دهد خاطر‌نشان کرد:  بحث آلودگی دریا و  از بین رفتن ماهیان خاویار، لزوم تدوین رژیم حقوقی‌ که رضایت طرفین را برآورده می‌کند، ضروری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار