معاون آبخیزداری، مرتع و بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: طرح ملی بیابان زدایی موسوم به ترسیب کربن در 10 استان در معرض خطر بیابان زایی در حال اجراست.

جذب دی اکسید کربن اضافی جو از سوی اندام های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن نامیده می شود، این طرح، از طرح های مبارزه با خشکسالی و ایجاد اشتغال به ویژه زنان با اهداف از پیش تعیین شده در مناطق کویری است.
پرویز گرشاسبی در حاشیه نشست مشترک با کارشناسان ژاپنی مجری پروژه مشارکتی شهرستان بازفت استان چهارمحال و بختیاری گفت: پروژه موسوم به ترسیب کربن با سرمایه گذاری تسهیلات جهانی زیست محیطی ( GEF  ) و توافق مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران با برنامه عمران ملل متحد ( UNDP  ) به منظور افزایش و میزان کربن ترسیب شده با استفاده از گونه های مقاوم کاشته شده و مدل سازی آن از آوریل سال 2003 میلادی در مناطق خشک آغاز شد.
 وی اضافه کرد: مدیریت از طریق مشارکت مردمی در این طرح دنبال شد و اجرای برنامه های پایلوت در خراسان جنوبی با هدف احیای مناطق خشک و بیابانی با هزینه نسبتا کم و مشارکت مردم، دولت و جوامع محلی آغاز شد.
گرشاسبی کشت گیاهان خشبی در برنامه احیا، علاوه بر کاهش روند پیشرفت بیابان و فراهم شدن شرایط برای چرای دام و افزایش ذخیره کربن در بافت های گیاهی از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح بود.
این مسئول در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان دستاوردهای مطلوب این طرح، ادامه داد: پروژه طرح ترسیب کربن برای نخستین بار در خراسان جنوبی در عرصه ای به وسعت 14هزار هکتار اجرا شد و اجرای آن به یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی شش استان کرمان، تهران، بوشهر، البرز، مرکزی و سمنان افزایش یافت.
گرشاسبی هدف اصلی اجرای پروژه طرح ترسیب کربن را ارتقاء توانمندی جوامع محلی برای احیا، مدیریت، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: پایه طرح ترسیب کربن در سراسر کشور مشارکت مردم و جوامع محلی است.
معاون آبخیزداری، مرتع و بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور تاکید کرد: اجرای این پروژه با هدف توسعه پوشش گیاهی، مبارزه با فقر روستائیان، ایجاد رفاه و تأمین منابع جدید برای مردم و توانمندی سازی مردم در زمینه اقتصادی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.
این مسئول تصریح کرد: در سال های گذشته که طرح ترسیب کربن در کشور اجرا شده ، با تأمین نیازهای اولیه جوامع محلی در حفظ و صیانت از منابع طبیعی و فرهنگسازی و آموزش جوامع محلی از طریق اجرای این پروژه موفقیت های خوبی به دست آمده است.
وی افق طرح ترسیب کربن را 2.5 میلیون هکتار از عرصه های آبخیز کشور عنوان کرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هرمزگانی
۱۵:۴۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
پس چه بر سر استان هرمزگان می آید باز هم این استان در این کشور غریب وبی کس مانده است آیا هرمزگان از تهران والبرز ومرکزی سرسبزتر است چرا این طرح شامل این استان نمی باشد مگر مردم هرمزگان چه هیزم تری به شما فروخته اند که به این نحو با هرمزگانیها رفتار می کنید بعضی از مناطق استان هرمزگان حتی آب برای خوردن ندارند وزیر انبوه شن وماسه دارند دفن می شوند .