تخته‌هایی که در آشپزخانه برای خرد کردن مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود اگر نکات بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت نشود می‌تواند پناهگاهی برای میکروب‌ها باشد.

مهشید محمدی زادگان، کار‌شناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تخته‌های برش آشپزخانه برای مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود که اگر بهداشت این تخته‌ها رعایت نشود، می‌تواند پناهگاهی برای‌"ای کولی" و "سالومنلا" که باعث مسمومیت‌های غذایی می‌شود. 

وی در مورد بهداشت تخته‌ها افزود: بهتر است از دو تخته جدا برای سبزیجات و مواد پروتئینی استفاده شود و بعد از هر بار مصرف تخته را تمیز شسته و خشک و بعد در کابینت قرار دهید زیرا رطوبت تخته موجب ایجاد قارچ می‌شود. 

وی در خصوص ضدعفونی کردن این تخته‌ها گفت: برای ضدعفونی کردن تخته می‌توان از آب اکسیژنه و سرکه استفاده کرد، همچنین می‌توان از لیموترش استفاده کرد به این صورت که لیموترش را خوب روی سطح بمالید که این کار باعث می‌شود بوی گوشت از بین برود. 

محمدی‌زادگان در مورد انواع تخته‌ها ادامه داد: تخته‌های برش به صورت چوبی، پلاستیکی و شیشه‌ای و تخته‌هایی که از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند در بازار موجودند. تخته‌های چوبی ظاهر زیبا دارند اما مانند اسفنج نفوذ پذیرند و بنابراین باید نکات بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت شود. 

تخته‌های پلاستیکی به جهت عدم وجود خرده‌های چوب در لابه لای مواد غذایی نیست، چوبی‌ها بهتر هستند و نباید به آن‌ها ضربه محکم وارد شود زیرا این ضربه باعث ایجاد شیار می‌شود که موجب نفوذ قارچ‌ها و میکروب‌ها در این شیار‌ها می‌شود. 

تخته‌های شیشه‌ای در مقایسه با دو نوع گفته شده از استحکام و بهداشت بالاتری برخودار هستند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار