ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در سال جاری به بیش از يک هزار میلیارد ریال رسید که با احتساب معاملات بازار مشتقه (تابلو برق)، ارزش کل معاملات هشت ماه ابتدایی سال جاری به حدود يک هزارو 600 میلیارد ریال بالغ شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در سال جاری به بیش از 1000 میلیارد ریال رسید که با احتساب معاملات بازار مشتقه (تابلو برق)، ارزش کل معاملات هشت ماه ابتدایی سال جاری به حدود يک هزارو600 میلیارد ریال بالغ شده است.

از تاریخ شروع رسمی معاملات در بورس انرژی در 19 اسفند 91 تا ابتدای آذر ماه امسال، تعداد 163,377 قرارداد سلف موازی استاندارد برق در قالب  3,516 معامله به ارزش 563 میلیارد  ریال در بورس انرژی خرید و فروش شده است که معادل  1 میلیون و 422  مگاوات ساعت برق بوده است. و بیشترین ارزش معاملات برق مربوط به نمادهای بار پایه روزانه به ارزش 282 میلیارد و 311 میلیون ریال بوده است و پس از آن بیشترین ارزش معاملات به ترتیب متعلق به نمادهای بار پیک روزانه به ارزش  193 میلیارد ریال، میان باری روزانه و کم‏باری روزانه است .

محمد حسین عسگری رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی در خصوص خريد برق از بورس انرژي افزود: در آبان ماه سال جاری شرکت‏های توزیع نیروی برق استان قزوین، شهرستان مشهد، استان قم، استان اردبیل، استان چهارمحال و بختیاری، استان گیلان، استان فارس، استان زنجان، استان خوزستان، غرب مازندران، استان یزد و استان لرستان جهت خرید برق در بورس انرژی توسط شرکت توانیر تامین اعتبار شدند. 

 وي ادامه داد:شرکت توانیر در آبان ماه با تامین اعتبار دوازده شرکت توزیع نیروی برق جدید، تعداد خریداران برق در بورس انرژی را به 26 شرکت رساند که این موضوع منجر به افزایش خرید برق و رونق گرفتن بیشتر معاملات برق در تابلوی مشتقه بورس انرژی می شود.
 
عسگری گفت: با ورود این 12 شرکت توزیع به جمع خریداران برق در بورس انرژی، تعداد خریداران برق در بازار مشتقه بورس انرژی به 26 شرکت بالغ شد.

وی افزود: تا پیش از این چهارده شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، نواحی تهران، استان البرز، استان اصفهان، استان خراسان رضوی، شهرستان اهواز، شهرستان شیراز، استان بوشهر، جنوب استان کرمان، شمال استان کرمان، استان سیستان و بلوچستان، استان مازندران، استان کرمانشاه و استان گلستان، خریداران قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی بودند.

رییس اداره عملیات بازار بورس انرژی،با ابراز امیدواری خاطر نشان کرد: با افزایش اعتبار تخصیصی بابت خرید برق به شرکتهای توزیع، حجم معاملات برق در بورس انرژی افزایش پیدا می کند.

وی در پایان، به همکاری تنگاتنگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت توانیر برای توسعه معاملات برق در این بورس اشاره کرد و از تدوین طرحهایی با مشارکت شرکت‏های مذکور در این زمینه خبر داد که پس از نهایی شدن به نحو مقتضی اطلاع رسانی می شود.   
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: بورس ، برق ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار