آیزنبرگ با وجود حضور محدودش در فیلم‌های جریان اصلی و پرمخاطب، در فیلم‌های مستقل و روشنفکرانه فرصت نمایش مهارت‌های خود را داشته است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،‌جسی آیزنبرگ در یک خانواده نیویورکی متولد شده که به آنچه در فیلم‌های وودی آلن دیده‌ایم، بی‌شباهت نیستند. مادرش دلقک بود و برای بچه‌ها در مهمانی‌های خانوادگی نمایش اجرا می‌کرد و پدرش هم یک دبیر ساده. خواهر کوچکترش از کودکی در آگهی‌های تبلیغاتی بازی کرده و امروز هم بازیگر نقش‌های کوتاه فیلم‌ها و سریال‌ها است.

خانواده‌اش اصالتا اهل لهستان و اوکراین‌اند و خودش هم به زبان لهستانی مسلط است.

از زمان مدرسه، تئاتر بازی کرده و خیلی زود پایش به صحنه‌‌ی نمایش باز شده است. بعد از دبیرستان درکالج «نیواسکول نیویورک» معماری معاصر خوانده و با وجود دریافت پذیرش از دانشگاه نیویورک، فرصت تحصیلات عالی را به علت حضور در پروژه‌ی سینمایی از دست داده است.

اگرچه با ایفای نقش مارک زوکربرگ بنیان‌گذار فیسبوک در فیلم شبکه اجتماعی به شهرت رسیده، اما خودش اکانت فیسبوک ندارد. با این وجود آیزنبرگ یکی از علاقمندان فضای مجازی و بازی‌های اینترنتی است. یکی از طرفداران وب سایت geosense (بازی با اطلاعات عمومی جغرافیایی) است و وب سایت بازی با لغات oneupme.com هم به او تعلق دارد.
 
*مسیر شهرت
 
اگر بخواهیم سینمای معاصر و ارتباط آن با جامعه و دنیای جدید را بررسی کنیم، جسی آیزنبرگ از نمونه‌های قابل بحث خواهد بود. بازیگری که اگر در هر دوره‌ی و دهه‌ی دیگری متولد شده بود، بچه نیویورگی غرغروی کمدی‌های مستقل باقی می‌ماند و نهایتا سعی می‌کرد تا در مکتب وودی آلن فاسترکین‌اش تبدیل می‌شوند به مارک زوکربرگ، وضعیت برای آیزنبرگ هم تغییر می‌کند.

همان‌طور که در دو دهه‌ی اخیر، گیک‌های منزوی از غار بیرون آمده و با ایده‌های خود جامعه را تحت تاثیر قرار داده‌اند، نقش‌های آیزنبرگ هم از سطح پسر باهوش ولی شکست خورده فراتر می‌رود و در پروژه‌های بزرگ هالیوودی، نقش مغز متفکر و یا حداقل آدم زرنگ داستان را بازی می‌کند.

البته آیزنبرگ خودش بهتر از هرکسی اصل‌اش را می‌شناسد و به همین دلیل در کنار زامبی‌لند، شبکه اجتماعی و حالا شما مرا می‌بینید، ارتباط‌‌ اش را با در جریان روشنفکری حفظ می‌کند؛ تئاترهای کوچک روی صحنه می‌برد و برای نیویورکر مقاله می‌نویسد. هر چه می گذرد، اهمیت نقش باهوش‌ها در سینما و تلویزیون آمریکا پررنگ‌تر می‌شود و این یعنی درآینده آیزنبرگ را بیشتر خواهیم دید!
 
*خصوصیات برجسته
 
توانایی بیان دیالوگ‌ها به سریع‌ترین شکل ممکن! اگرروزی مسابقه‌ی سرعت در دیالوگ گفتن برگزار شود، آیزنبرگ جزو مدعیان اصلی خواهد بود. همچنین بارها نقش آدم‌های اجتماع گریز و عصبی را بازی کرده.
 
*فیلم‌های مهم
 
راجر داجر (2002)، ماهی مرکب و نهنگ (2005)، ادونچرلند (2009)، زامبی لند (2009)، شبکه اجتماعی (2010)، تقدیم به رم با عشق (2012) و حالا شما مرا می‌بینید (2013).
 
*جایزه‌ها
 
بهترین بازیگر تازه‌کار جشنواره فیلم سن دیگو برای راجر واجر (2002)؛ برنده جایزه ستاره نوظهور فستیوال فیلم ویل (2008)؛ نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد گلدن گلوب برای شبکه اجتماعی (2010)؛ جایزه بهترین بازیگر مرد از هیئت ملی نقد آمریکا، جامعه منتقدین بوستون و جامعه ملی منتقدان ایالات متحده آمریکا برای شبکه اجتماعی (2010)؛ نامزد بهترین بازیگر اصلی مرد اسکار و بفتا برای شبکه اجتماعی (2011).
 
*نظر آیزنبرگ درباره خودش
 
وقتی مشغول نقش‌ بازی کردن هستم، بیشتر احساس آرامش می‌کنم. انگار که یک مسیر رفتاری مشخص برای شما در نظر گرفته شده. فیس‌بوک و تئاتر جفت‌شان، شرایطی را ایجاد می‌کنند تا یک فعالیت اجتماعی موهوم را تجربه کنید.

من صفحه‌ی فیس‌بوک ندارم، چون خیلی خوشم نمی‌آید تا صحبت‌های خودم را بشنوم که دارم مدام درباره‌ی خودم همان حرف‌هایی را می‌زنم که قبلا هم در مصاحبه‌هایم گفته‌ام. یا نمی‌خواهم همان اطلاعات مرتبط با خودم را که در اینترنت موجود است، دوباره آنلاین کنم. ولی اگر در موقعیت امروزم قرار نداشتم، مطمئنم که هر روز از فیس‌بوک استفاده می‌کردم.

هر کدام از شخصیت‌هایی که بازی کرده‌ام، قرار بوده تا قهرمان داستان خودشان باشند. همان‌طوری که همه‌ی ما قهرمان زندگی خودمان هستیم.
بعد از این که یک تکنولوژی تازه خلق شد، جامعه درباره‌ی پذیرفتن یا نپذیرفتن آن تصمیم خواهد گرفت.

لذت بازیگری برای من در این است که می‌توانم احساسات مختلف را در یک محیط امن تجربه کنم. شما نمی‌توانید وسط یک خیابان جیغ بکشید و گریه کنید. چون همه‌ی مردم به شما خیره خواهند شد. اما اگر همین کار را سرصحنه‌ی فیلم انجام دهید، کلی هم تشویق‌تان می‌کنند!
 
*آنچه درباره آیزنبرگ گفته‌اند
 
دیوید فینچر؛ «ویدیویی از آیزنبرگ رسیده بود که در آن صحنه‌ی اول شبکه اجتماعی را روخوانی می‌کرد. یادم می‌آید که ویدیو را اجرا کردم و پنجره‌ی کوچک کوئیک تایم باز شد. بعد پسری را دیدم که دارد از روی متن سورکین می‌خواند؛ اولین شخصی بود که متن سورکین را حتی از خود آرون سورکین هم بهتر اجرا می‌کرد!
 
*پروژه‌های آینده آیزنبرگ
 
آیزنبرگ با وجود حضور محدودش در فیلم‌های جریان اصلی و پرمخاطب، فرصت بازی در فیلم‌های مستقل و روشنفکرانه را هم از دست نداده است. در ماه‌های آینده دو فیلم حرکات شبانه و بدل از اوکران خواهد شد. در هر دو فیلم که توسط کارگردان‌های مستقل آمریکایی و انگلیسی ساخته شده، آیزنبرگ نقش اصلی را ایفا می‌کند. بلندتر از صدای بمب و خورشید نیمه شب هم دو فیلم مستقلی هستند که سال 2014 اکران خواهند شد و فعلا در چه مرحله‌ی پیش تولید قرار دارند.

 منبع: ماهنامه دنیای تصویر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار