معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هشت هزار گونه گیاهی شناخته شده در جهان خبرداد که ، حدود 4هزارگونه در ایران قابل پرورش است و حدود هزار و800 گونه آن ارزش دارویی و قابلیت درمانی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ؛خدادوست در همایش ملی گیاهان دارویی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی آمل برگزارشد گفت: در حال حاضر فقط حدود 100تا 200گونه گیاهان دارویی در ایران برای مصارف دارویی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد .

وی افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی به طور دقیق مشخص نیست اما پراکندگی و تنوع کشت آن در همه جای ایران مشاهده می شود.

معاون طب سنتی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سهم صادرات سالانه گیاهان دارویی را کمتر از یکهزار تن بیان وتصریح کرد: گردش مالی سالانه گیاهان دارویی در برخی کشورهای تولیدکننده این محصول حدود 114میلیارد دلار است که این رقم در ایران کمتر از 50میلیون دلار در سال است که بخش زیادی از آن به صورت خام و فرآوری نشده صادر می شود.

خدادوست گونه هایی دارویی مانند زعفران، آویشن، باریچه، بوماداران، گزنه، گلپر، گشنیز، گل راعی،شیرین بیان،کتیرا، اسطوخودوس وبادرنجبوی را از مهمترین و پرمصرف ترین گونه های دارویی در کشور دانست .

وی گفت: روند گیاه درمانی در کشور سنتی و غیربهداشتی است و فقط در عطاری ها به دست متقاضیان عرضه می شود.

معاون طب سنتی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سازمان بهداشت جهانی از حدود 30 سال قبل توسعه طب سنتی را مورد توجه قرار داده و در ایران نیز از سال 86 رشته طب سنتی به عنوان یک رشته تخصصی در فهرست رشته های دانشگاهی قرار گرفت .

خدادوست همچنین از اجرای طرح ملی استفاده از داروهای گیاهی در کشور خبر داد و گفت: در چشم انداز برنامه پنجم توسعه کشور ، سطح زیرکشت گیاهان دارویی باید به حدود 500هزار هکتار افزایش یابد و ایران در افزایش صادرات وفرآوری گیاهان دارویی در سطح اول کشورهای منطقه قرار گیرد.
 انتهای پیام/
برچسب ها: قابلیت ، درمانی ، گیاهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.