یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه ما نیازمند یک نقشه راه جدی در ترسیم خطوط حرکت رسانه در عرصه دیپلماسی هستیم، گفت: رسانه ملی ما با موفقیت توانست بحث انرژی هسته‌ای را به عنوان یک حق ملی ترویج دهد.

"مهدی امیدی" در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پیرامون دیپلماسی رسانه‌ای به عنوان مهمترین ابزار مقابله با هجمه‌های تبلیغاتی غرب و رژیم صهیونیستی که سعی دارند تصویری هولناک، و غیرمنطقی از ایران ترسیم کنند، اظهار داشت: دیپلماسی رسانه‌ای به معنای به کارگیری رسانه‌ها در جهت تکمیل سیاست خارجی کشورها و تلاش برای ارزیابی تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای ارائه شده در این عرصه است.
 
وی با ارائه 3 دیدگاه به ارزیابی دیپلماسی رسانه‌ای پرداخت، و افزود: دیدگاه اول به اثر پذیری رسانه‌ها از تصمیمات سیاست خارجی باور داشته و آن‌ها را کاملا پیرو تصمیمات سیاسی می‌داند.

این کارشناس سیاسی نگاه دیدگاه دوم را بالعکس دانست و ادامه داد: در این نگاه رسانه‌ها کاملا در تصمیمات عرصه سیاست خارجی موثر بوده و در چارچوب آن شکل می‌گیرند، اما دیدگاه سوم یک دید تلفیقی است و معتقد است هم رسانه در عرصه سیاسی یک کشور و هم سیاست در رسانه موثر است، بنابراین دیدگاه سوم به مراتب به واقعیت نزدیک است.
 
امیدی با بیان اینکه دیپلماسی رسانه‌ای، نرم‌افزاری عالی در عرصه سیاست دولت‌هاست، بیان داشت:  براساس این نرم‌افزار برنامه‌ها و اهداف برای افکار عمومی ترویج، تدوین و تصمیم‌گیری شده بنابراین می‌تواند با یک فضاسازی مناسب ایده‌ای را برای عرصه جهانی تحقق ببخشد.

وی با بیان اینکه امروزه ابزار رسانه‌ در کشورهای غربی در همه عرصه‌ها بسیار موثر عمل می‌کند، تصریح کرد: خود دیپلماسی رسانه‌ای نقش یک ابزار در پیشبرد حوزه سیاست خارجی ایفا می‌کند از جمله با شناخت نیات و اهداف بازیگران خارجی درعرصه روابط بین‌الملل و تلاش برای اصلاح رفتارها و تصمیمات از این طریق افکار عمومی را جهت بخشیده و سیاست‌ و راهکارها را در سطح یک دولت یا چندین دولت تغییر می‌دهد.
 
امیدی با اشاره به تفسیرهای متعدد و وارونه‌ای که از سوی رسانه‌ها به نفع جریانات خاص ساماندهی می‌شود، تاکید کرد: فیلم‌های هالیوودی به عنوان یک ابزار سیاسی کاملا در خدمت سیاست خارجی دولت‌ها است چراکه از طریق همین فیلم‌ها روابط دولت‌ها کاهش و یا افزایش پیدا می‌کند؛ این مهم مسئله اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی رسانه‌های غرب که تلاش بسیار زیادی در رابطه ایران و کشورهای اروپایی و عربی حاشیه خلیج فارس انجام داده‌اند، منازعات جدی ایجاد کرده و توانسته حجم روابط دولت با کشورمان را کاهش دهد.
 
وی با بیان اینکه امروزه جمهوری اسلامی ایران باید براساس یک اقدام شجاعانه یک نقشه راه عالی برای استفاده از دیپلماسی رسانه‌ای در سطح جهانی به کار برد، افزود: رسانه ملی ما با موفقیت توانست بحث انرژی هسته‌ای را به عنوان یک حق ملی ترویج داده و در جهت‌دهی مذاکرات هسته‌ای و شناساندن نیات و مقاصد سیاسی کشورهای غربی در این زمینه بهینه باشد.
 
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: نه در بحث هسته‌ای بلکه در همه برنامه‌های سیاسی و مباحث خارجی و چگونگی افزایش ارتباط با کشورها، رسانه پس از تصمیم‌گیران کلان سیاسی موثر است، بنابراین ما نیازمند یک نقشه راه جدی در ترسیم خطوط حرکت رسانه در عرصه دیپلماسی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار