"هويك بهبو" عضو "اتحاديه جهاني آشوري" عنوان كرد: مهاجرت اقليت هاي ديني به كشورهاي خارجي به بحران تبديل شده است و پیروان اديان توحيدي به حمايت اقتصادي دولت نياز دارند.

به گزارش ستاد اطلاع رساني بيست و يكمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، در نشست "اقليت هاي ديني"، با حضور "علی اکبر ولایتی"، مشاور مقام رهبری و "سید عباس صالحي" معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ "هويك بهبو" عضو اتحاديه جهاني آشوري و سر دبير ماهنامه "پيام آشوريان" گفت: دين آشوري در دنيا قدمتي 7 هزار ساله دارد و آشوریان در زمينه علم و فرهنگ سابقه درخشاني براي خود رقم زده اند و در حال حاضر در ميان اديان مختلف بيش ترين سطح مطالعه را دارند. متاسفانه اديان توحيدي در ايران مانند آشوري، مسيحی، زرتشتي و كليمي از نظر اقتصادي و جمعيتي تضعيف شده اند. 

عضو اتحاديه جهاني آشوري درباره بحران مهاجرت اديان مختلف به خارج از كشور توضيح داد: اديان توحيدي مختلف نيازمند حمايت اقتصادي جدي دولت هستند تا بتوانند به فعاليت هاي فرهنگي مانند چاپ و انتشار مطبوعات خود و كتاب ادامه دهند. برای نمونه نشريه پيام آشوريان اگر حمايت نشود، امكان انتشار نخواهد داشت. 

وي با اشاره به وضعيت نامطلوب مسيحيان و آشوريان در سوريه ادامه داد: متاسفانه مسيحيان و آشوريان مورد آزار و اذيت بسياري در سوريه قرار مي‌گيرند و بدون دليل موجهي قتل‌عام مي‌شوند. دولت ايران بايد منجي اين افراد باشد تا آن ها از اين رفتار غير انساني دست بردارند. رژيم صهيونستی برنامه اي براي مهاجرت اديان ديني غير مسلمان طراحي كرده كه تا به امروز توانسته به مقاصد خود برسد و عده چشم گيري از اقليت ها در خاورميانه به اروپا و آمريكا مهاجرت كردند. 

همايون سامه يح رييس انجمن كليميان نیز با اشاره به سابقه طولاني حضور يهوديان در ايران و حمايت كوروش كبير از این اقلیت بيان كرد: خوشبختانه ما مي توانيم با آزادي كامل دين خود را در ايران حفظ كنيم و به فعاليت اجتماعي بپردازيم. 

رييس انجمن كليميان افزود: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بايد براي اتحاد بيش تر ميان اديان مختلف، ارتباط بهتري بين اقليت ها ايجاد كند. هم چنين شركت كردن در مراسم و جشن هاي يكديگر و دعوت مسئولان دين هاي مختلف مي تواند به اين امر كمك به سزايي كند. 

در ادامه نشست، "اهورايي" مسئول انتشارات فروهر ضمن تشكر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هموار کردن راه چاپ كتاب‌هاي زرتشتي، اشاره كرد: خوشبختانه مي‌توانيم بدون حذف قابل توجهي از مطالب، كتاب و نشريات زرتشتي را چاپ كنيم. گاهي نواقصي در كتاب ها وجود داشت كه با درايت سعيد تقوي  مسئول امور اقليت ها در وزارت ارشاد برطرف شد و به چاپ رسيد. 

پرويز اهورايي درباره حمايت مالي از نشريات گفت: در زمينه تهيه كاغذ و ارسال اين نشريات به زرتشتيان در سراسر ايران بودجه بيش‌تري مي‌خواهد و ما با مشكل مالي جدي روبه رو شديم.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار