دو منبع سياست خارجي آمريکا از نمايندگان کنگره خواستار مخالفت با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران شدند.رهبران سياسي آمريکا هشدار دادند، هرگونه اقدام کنگره جهت صدور قوانين ضد ايراني موجب تضعيف و يا متوقف شدن روند گفتگوها برسر برنامه هسته اي ايران خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي آسيا تايمز در گزارشي به قلم جيم لوبه با عنوان " مخالفت سياستمداران کهنه کار آمريکايي با تحريم هاي ايران" نوشت:دو منبع سياست خارجي آمريکا از نمايندگان کنگره خواستار مخالفت با  اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران شدند.رهبران سياسي آمريکا هشدار دادند، هرگونه اقدام کنگره جهت صدور قوانين ضد ايراني موجب تضعيف و يا متوقف شدن روند گفتگوها برسر برنامه هسته اي ايران خواهد شد.

ژنرال برنت اسکوکرافت، مشاور امنيتي ملي جرالد فورد و جرج اچ. دابليو بوش از روساي جمهور پيشين آمريکا و زبيگنيو برژينسکي مشاور امنيت ملي جيمي کارتر رئيس جمهور سابق اين کشور با ارسال نامه اي به هري ريد، رئيس نمايندگان اکثريت در سناي آمريکا - با توجه به اهميت دوربعدي گفتگوهاي 1+5 که چهار شنبه اين هفته برگزار خواهد شد- گفتند هرگونه توافق موقت با ايران مي تواند به پيشبرد امنيت ملي آمريکا، اسرائيل و ديگر شرکاي منطقه اي کمک کند. 

آنها در بخشي از توصيه‌هاي خود به نمايندگان کنگره آمريکا گوشزد کردند، با توجه به برقراري گفتگوهاي مهم که اکنون در مسير خود قرار گرفته است افزايش تحريم ها عليه ايران، عدم آمادگي کامل آمريکا و ضعف اين کشور در ايجاد هرگونه تعامل و قرارداد با دولت جديد ايران تعبير مي‌شود. از اينرو، اين سياستمداران کهنه‌کار آمريکا خواستار حمايت و همکاري همه شهروندان آمريکايي و نمايندگان کنگره اين کشور با باراک اوباما جهت پيشبرد گفتگوهاي سخت اما تاريخي کنوني شدند.
اين نامه در حالي به رهبران سياسي آمريکا ارسال مي‌شود که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و حاميان وي در لابي قدرتمند صهيونيسم در آمريکا با هرگونه قرار داد و توافق با ايران مخالفند.

با توجه به اينکه اعضاي 1+5( آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) در تازه‌ترين نشست خود در اوايل نوامبردر ژنو با انعقاد توافق با ايران فاصله زيادي نداشتند، اما نتانياهو بارها چنين گفتگوهايي را محکوم  و آنرا " معامله‌اي خيلي بد" توصيف کرد. 

رئيس امنيت ملي اسرائيل که دوران مسئوليتش روبه پايان است در تازه ترين اظهارات خود گفت تل آويو در مواضع خود بسيار جدي است و ناگزير است براي دفاع از خود آماده  شود.

وي افزود، به نظر شخصي من نتانياهو براي اتخاذ چنين تصميماتي(اقدام نظامي) کاملا آماده است. به گفته اين مقام امنيتي اسرائيل، ماداميکه ايران برنامه‌هاي هسته‌اي و فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم را تعطيل نکند، رهبران تل آويو با هرگونه توافق و قراردادي با تهران مخالفند. اين درحالي است که براساس گزارش‌ها، جان کري وزير امور خارجه آمريکا، کاترين اشتون رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا و محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران در باره پيش نويس قرارداد موافقت کرده بودند. 

عدم نصب سانتريفيوژهاي جديد در دو نيروگاه غني سازي اورانيوم ، توقف فرآيند غني سازي اورانيوم 20% و تبديل اورانيوم غني شده 20% به ميله هاي سوخت يا ديگر فعاليت هايي که مي تواند به روند  توليد سلاح هسته اي کمک کند از مهمترين مفاد پيش نويس قرار داد مورد موافقت ظريف با کري و اشتون بود که به رويت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي سازمان ملل متحد نيز رسيده بود.

به موجب چنين  تعهداتي از سوي ايران، گروه پنج بعلاوه يک مي‌بايست روند تسهيل و کاهش برخي از تحريم ها که صدمات جدي بر اقتصاد ايران وارد کرده بود را عملي کند.جان کري تاکيد کرد، تحريم هاي نفتي و تجاري ايران تا مذاکرات شش ماه تا يکسال آينده که اعضاي پنج بعلاوه يک به توافقات جامع تري دست خواهند يافت ادامه دارد.اما گفتگوهاي يازده ساعته اعضا با مداخله لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه و اعتراض وي سبب شد وزيرامور خارجه ايران اينگونه تغييرات جديد در پيش‌نويس را رد کند و تائيد آن را ملزم به مشورت با تهران بداند.

 مقامات آمريکايي در باره نهايي شدن توافق پيش از پايان هفته کنوني محتاطانه ابراز خوشبيني مي کنند. مداخله فابيوس در نشست ژنو درست سه روز پيش از سفر فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه از اسرائيل روي داد. شايد بدين دليل است که رهبران تل آويو روز گذشته از رئيس جمهور فرانسه همچون يک قهرمان استقبال کردند. در فضاي کنوني سياسي، تحليل گران معتقدند در شرايطي که بيشتر از هر زمان ديگر، باراک اوباما آمادگي و علاقمندي کشورش را به ايجاد روابط حسنه با ايران اعلام کرده است، رهبران پاريس تلاش مي کنند مناسبات خود را با عربستان سعودي و اسرائيل دو متحد با نفوذ آمريکا و دشمن شماره يک ايران در منطقه تقويت کنند. علاقمندي مقامات کاخ سفيد به از سرگيري مناسبات با تهران چند هدف عمده شامل، افزايش اميدواري در همکاري با ايران برسر حل بحران دمشق، استقرار صلح و ثبات در عراق و افغانستان نشات مي گيرد.

از اظهارات رئيس جمهور آمريکا در گفتگوي تلفني خود با اولاند همتاي فرانسوي اش در هفته گذشته وازسوي ديگر گفته هاي  مقامات آمريکايي چنين بر مي‌آيد که  مقامات کاخ سفيد به همکاري پاريس در جلب نظر تهران اميدوارند.

نومحافظه کاران، برخي از شخصيت هاي تندروي واشنگتن، شماري از جمهوريخواهان و دموکرات‌هاي آمريکايي شامل رابرت منندز رئيس کميته روابط خارجي سنا که از اعضاي نزديک لابي صهيونيست به شمار مي‌رود  از مداخله فرانسه در لحظات پاياني نشست ژنو قدرداني کردند.

فشار بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در تابستان گذشته سبب شد رابرت منندز قانون تحريم هاي جديد ايران را تصويب کند. بموجب اين قانون هرگونه همکاري اقتصادي و تجاري با شرکت هاي نفتي ايران ممنوع شد.اين در حالي است که برخي از چهره هاي دموکرات در سنا شامل کارل لوين رئيس کميته خدمات مسلح و ديان فينستين رئيس کميته اطلاعات با بيان اينکه نبايد کاري کنيم که گفتگو ها از مسير خود خارج شود با اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران مخالفت کردند.

اسکوکرافت و برژينسکي که هر دو با جنگ عراق مخالف بودند از جمله ستون‌هاي مهم سياست خارجي آمريکا هستند که با اعمال هرگونه تحريم جديد عليه ايران مخالفند.

افزون برآن، لسلي جلب، از اعضاي با نفوذ شوراي روابط خارجي با انتشار گزارشي در نشريه " ديلي بيست" گفت" قرارداد موقت مي تواند به منزله  پايان جنگ سرد در خاورميانه تلقي شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار