شبکه تلويزيوني راشاتودي در گزارش امروز خود آورد اميدواري‌ها به موفقيت مذاکرات هسته ايِ روز چهارشنبه در ژنو افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،‌ به گزارش شبکه تلويزيوني راشا تودي،"جان کري" وزير امور خارجه آمريکا، تلاش کرده است، نگراني هاي "بنيامين نتانياهو" نخست وزير اسرائيل، را از تهديد امنيت اسرائيل به دنبال توافق هسته اي احتمالي با ايران، کم اهميت جلوه دهد. اين در حالي است که فرانسه تأکيد داشته است، تحريم‌هاي ايران فقط هنگامي قابل لغو شدن خواهد بود که ايران از تمامي برنامه هسته اي خود کاملاً دست بشويد. 

از سوي ديگر، روسيه که يکي از کشورهاي شرکت کننده در آخرين دور مذاکرات هسته اي با ايران، که قرار است فردا در ژنو برگزار شود است، هنوز به دستيابي گروه پنج به علاوه يک به توافق هسته اي با ايران، اميدوار است.  

در این گزارش آمده است، "ولاديمير پوتين"، رييس جمهور روسيه در روز دوشنبه، پيشنهاد مکالمه تلفني با "حسن روحاني"، همتاي ايراني‌اش داد. پس از اين مکالمه‌ي تلفني، پوتين گفت، من بر اين عقيده‌ام که اکنون "فرصت يا شانسي حقيقي" براي دستيابي ايران و جامعه بين‌المللي به توافق بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور، به وجود آمده است. 

مرحله نهايي چنين توافقي منجر به کاهش يا لغو تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران خواهد شد.  بيشترين مخالفت با اين توافقنامه از سوي اسرائيل ابراز شده است، که از حمايت شديد فرانسه، يکي از شرکت‌کنندگان در مذاکرات ژنو، برخوردار است. "فرانسوا اولاند"، رييس جمهور فرانسه در آستانه برگزاري دور سوم مذاکرات هسته‌اي ژنو، به اسرائيل سفر کرد. 

این گزارش می افزاید: برخي ديگر از مقامات روس نيز در خصوص احتمال دستيابي به توافق هسته اي ميان ايران و گروه پنج بعلاوه يک ابراز اميدواري کرده اند. مثلاً "سرگي لاوروف"، وزير امور خارجه روسيه، گفته است، برخي تلاش دارند اينگونه القاء کنند که تغييرات مثبت در مذاکرات هسته اي با ايران به علت فشار تحريم ها بر اين کشور بوده است، اما من مي گويم، قضاوت درباره اينگونه امور را بايد به مورخان و تاريخ نويسانِ آينده محول کنيم. وي تأکيد کرد، ما به عنوان ديپلمات ها شايسته نيست وارد اينگونه مباحثات بي معني بشويم. وي افزود، ما اکنون فرصتي به دست آورده ايم که پيماني محکم را به امضا برسانيم. اگر ما اجازه دهيم گمانه زني ها ما را از هدف اصليِ مان منحرف کند، ممکن است اين فرصت مغتنم را از دست بدهيم. وي تأکيد کرد، بسياري وجود دارند که از شکست مجدد اين مذاکرات چندان ناراحت نمي شوند (بلکه خوشحال مي شوند). 

"لاوروف" افزود: ايران با دو پيشنهاد فرانسه نيز موافقت کرده است، که اولاً غني سازيِ اورانيوم تا سطح بيست درصد را کاملاً متوقف کند و ثانياً مقادير اورانيومِ غني سازي شده تا سطح سه و نيم درصد را نيز محدود کند. 

خبرنگار در خاتمه افزود: از همين رو در آستانه برگزاري مذاکرات روز چهارشنبه در ژنو، احساس خوشبيني و اميدواري به موفقيت اين مذاکرات به مراتب افزايش يافته است. اگر چنين شود، ممکن است تقابلي که طي يک دهه گذشته (ميان ايران و غرب) بر سر برنامه هسته‌اي ايران شکل گرفته است، کاملاً حل و فصل شود و به پايان رسد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار