وزير نيرو گفت: ارتباط بين دانشگاهها، صنعت و دولت نتيجه اي جز پيشرفت اقتصاد و خلق ثروت را به دنبال ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران حميد چيت چيان در مراسم افتتاح دومين همايش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها و مراكز پژوهشي اظهار داشت: تعامل بين صنعت، دولت و دانشگاه لازمه توليد ثروت از دانش است.

وي افزود: بقا‌ و پايداري،‌ شركت ها و دولتها در گرو نوآوري و خلاقيت، فناوريهاي نوين و قابليت رقابت ناشي از بهره وري است .

وزير نيرو با بيان اينکه  آموزش دانشجويان براي صنعت و تحقيقات در جهت توليد و انباشت دانش از ويژگي هاي جوامع صنعتي است، اظهار داشت: نقش جديد دانشگاه ها در جوامع صنعتي تجاري كردن فناوري از طريق واگذاري ليسانس فناوريهاي حاصل از پژوهش ها و يا تشكيل شركت هاي فناور نوين است.

وي ادامه داد: در حالي که نقش دانشگاه ها در جوامع سنتي با هدفگذاري موثري صورت نمي گيرد.

چيت چيان تصريح کرد: براي خلق ثروت از دانش بايد دانشگاه، دولت و صنعت برخلاف جدايي ظاهري ساختار و ماموريتها يشان يکديگر را پوشش دهد.
 
وزير نيرو گفت: در توليد نوآوري پنج عنصر علم، تكنولوژي، تحقيق و توسعه و توليد و بازاريابي موثر است و حداکثر کاريي را به دنبال دارد.
 وي ادامه داد: در جوامع دانش بنيان ارتباط بين دانشگاه ها، صنعت و دولت برهم منطبق و نقش هاي مشتركي دارند که اين امر نتيجه اي جز پيشرفت اقتصاد و خلق ثروت را به دنبال نخواهد داشت.

چيت چيان ادامه داد: در دانشگاه ها اصطلاحاتي نظير آخرين فناوريهاي حاصل شده و جديدترين و اختراعات يافته هاي علمي در صنعت اطلاعات بازار و منابع و در دولت اطلاعات مربوط به سياستها ، قوانين ، تسهيلات و صندوق ها است كه اين اطلاعات بايد با يكديگر در گردش قرار بگيرند.

چيت چيان در خصوص راهکارهاي اجرايي شدن اين تعامل سه گانه گفت: الزامي شدن فعاليت اعضاي هيات علمي دانشگاه ها در صنعت با بخش هاي پژوهشي مرتبط دولتي و غيردولتي به مدت يك يا دو روز در هفته همچنين الزامي شدن اختصاص دو ساعت از 17 ساعت آموزشي هر واحد درسي به تدريس كارآفرينان و كارشناسان برجسته از صنعت مرتبط ، انجام فرصت مطالعاتي اعضاي هيات علمي در صنعت يا موسسات دولتي و انجام خدمات مشاوره توسط اعضاي هيات علمي دانشگاه ها براي صنعت از جمله اين موارد است.

وزير نيرو در خصوص گردش اطلاعات بين اين سه محور تاثير گذار در خلق ثروت ازدانش ادامه داد: اختصاص يك ترم از دوره تحصيلي كارشناسي به كارآموزي در صنعت ، ايجاد و يا توسعه انجمن هاي علمي با مشاركت هر سه محور ، مشاركت نمايندگان صنعت در شوراهاي مشورتي دانشگاه ها و غيره نيز بايد مد نظر گرفته شود.

وي اظهار داشت:انجام حداقل 50 درصد از پروژه هاي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكترا در صنعت ، انجام قراردادهاي پژوهشي توسط دانشگاه ها و تامين مالي آنها از يك صنعت و همكاري فعال هر شركت يا واحد صنعتي حداقل با يك دانشگاه و يا واحد آموزش عالي نيز بايد دربخش گردش محصولات بايد مورد توجه قرار بگيرند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: وزارت نيرو با تشکيل سه اتاق فكر آب و برق و اقتصاد آب و برق با حضور برجسته ترين اساتيد دانشگاه ها در اين راستا قدم هاي موثري برداشته است.

گفتني است اين همايش به مدت دو روز در نيروگاه طرشت در حال برگزاري است.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: پیشرفت ، اقتصادی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار