روزنامه نيويورک‌تايمز نوشت: درحالي که به اسرائيلي‌ها اطمينان داده شده بود اولاند متعهد مي‌شود کشورش به اعمال فشار بر ايران ادامه مي‌دهد و تحريم‌هاي اين کشور را تا زماني که مشخص نشود ايران از تلاش براي توليد سلاح هسته‌اي دست برداشته، لغو نخواهد کرد اما وي از خواسته نتانياهو براي متوقف شدن تمام فعاليتهاي غني‌سازي اورانيوم در ايران حمايت نکرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه امریکایی نيويورک‌تايمز  در پايگاه اينترنتي خود و در تحليلي به قلم «ايزابل کرشنر» و به نقل از برخي مقامات اسرائيلي، زمان اين سفر سه روزه را بهترين زمان ممکن براي اسرائيل و فرانسه توصيف کرد.

سفر فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه به اسرائيل و فلسطين يک ماه پيش برنامه‌ريزي شده بود، اما چند روز پيش از سرگيري مذاکرات هسته‌اي فرانسه و ديگر قدرت‌هاي غربي با ايران انجام شد. 

این روزنامه مدعی شد: برخوردهاي گرم سران فرانسه و اسرائيل به ارتقاي موقعيت بنيامين نتانياهو که تلاشي را براي مقابله با توافق با ايران آغاز کرده است، کمک کرد.

يک مقام اسرائيلي گفت: در عين حال تقدير اسرائيل از موضع قاطع اولاند در مذاکرات هسته اي به ارتقاي جايگاه فرانسه هم کمک خواهد کرد و انگيزه‌اي خواهد شد تا بر موضع خود ايستادگي کند.

سال‌ها است که فرانسه درصف مقدم کشورهاي غربي که خواهان متوقف کردن برنامه هسته‌اي ايران هستند، قرار دارد. در برخي موارد فرانسه حتي از آمريکا هم بدبينانه‌تر برخورد کرده است. 

برخي مقامات و تحليلگران اسرائيلي مي گويند تکريم از اولاند بيشتر به خاطر لحن و ديدگاه وي بوده است تا اين پندار اشتباه که بخواهند فرانسه را به حامي درخواست‌هاي حداکثري نتانياهو در مذاکرات با ايران تبديل کنند. 

شيمون شيفر، يک منتقد سياسي گفت: بيشترين توقعي که مي توان از فرانسه داشت اين است که براي بهبود مفاد توافق کاري انجام دهد و نه بيشتر.   

اولاند يکشنبه شب در يک کنفرانس خبري چهار شرط براي حمايت فرانسه از توافق موقت با ايران اعلام کرد. اين چهار شرط عبارتند از:
- قرار گرفتن فوري همه تاسيسات هسته اي ايران تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي؛
- تعليق غني سازي 20 درصدي اورانيوم؛
- کاهش ميزان ذخاير اورانيوم غني شده ايران و 
- توقف ساخت رآکتورآب سنگين در اراک.

استقبال گرم از اولاند با اظهارات خصمانه‌اي که هفته گذشته بين وزراي اسرائيلي و مقامات دولت اوباما رد و بدل شد، در تضاد کامل قرار داشت. 

نتانياهو قرار است اين هفته براي ديدار با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به مسکو سفر کند. اما انتظار نمي رود روابط با فرانسه يا ديگر کشورها بتواند جايگزيني واقعي براي اتحاد اسرائيل و آمريکا باشد.  

سالها است که روابط فرانسه و اسرائيل متزلزل بوده است. به گونه اي که ناداو ايال در تحليلي در روزنامه معاريو اعتماد کردن به فرانسه را اشتباه خواند. 

به نظر مي رسد روز يکشنبه نتانياهو درصدد برآمد از اختلاف‌ها با واشنگتن بکاهد. وي در شروع جلسه هفتگي کابينه جان کري را يک دوست قديمي و دوست فعلي اسرائيل خواند. 

وي گفت: به طور قطع بين بهترين دوست‌ها هم اختلاف‌نظر وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار