يك متخصص تعذيه گفت: پس از 6 ماهگي با دو برابر شدن وزن نوزاد، تغذيه تكميلي كودك آغاز مي‌شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر فاطمه حيدري اظهار كرد: اولويت در تغذيه كودك از 6 ماهگي تا يك سالگي، با شير مادر است ولي در اين زمان شير مادر به تنهايي جوابگوي نيازهاي كودك نيست و در نتيجه بايد تغذيه با غذاهاي تكميلي همراه باشد.

وي ادامه داد: تغذيه تكميلي كودك را مي‌توان با فرني، شيربرنج يا حريره بادام آغاز كرد و سپس ساير غذاها با ترتيب و توالي خاصي به تغذيه كودك اضافه شود؛ در اين مرحله مي‌توان سوپ‌هايي كه از غلات تهيه شده، آب‌گوشت و سبزيجات پخته شده، استفاده از حبوبات در سوپ كودك، ميوه‌جات، پوره له شده و نرم را به تغذيه كودك افزود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز گفت: در تغذيه تكميلي كودكان بايد توجه كرد كه بين افزودن هر ماده غذايي جديد بايد حداقل يك هفته فاصله وجود داشته باشد تا بتوان در اين فاصله زماني متوجه آلرژي و حساسيت‌هاي كودك شد.

حيدري بيان كرد: از 6 ماهگي به بعد با توجه به اين كه شير مادر از نظر آهن غني نيست و همچنين ذخاير آهن بدن كودك در 6 ماهگي تقريبا به پايان مي‌رسد، توصيه مي‌شود مكمل آهن براي تغذيه كودك استفاده شود و حداقل تا پايان 2 سالگي ادامه يابد.

وي درباره نكاتي كه بايد در بحث تغذيه تكميلي كودك بايد به آن توجه شود، توضيح داد: بعضي از غذاها كه كوچك هستند و در مصرف آنها احتمال گير كردن لقمه در حلق و خفه شدن كودك وجود دارد، نبايد مصرف شوند؛ گيلاس، انگور و آجيل‌ها نبايد در كودكان به طور كامل مصرف شوند بلكه مي‌توان از اين مواد خوراكي، پودر تهيه كرده و به سوپ و ديگر غذاهاي كودك افزود.

اين متخصص تغذيه يادآور شد: از يك سالگي به بعد غذاي سفره را مي‌توان به كودك داد. از اين سن بايد عادات و الگوهاي غذاي سالم در كودك شكل بگيرد و به اين منظور، خود خانواده بايد الگوي درستي را در تغذيه پيروي كند تا كودك نيز از بزرگترها ياد بگيرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: غذای کمکی ، کودک ، آهن ، آلرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار