«کتاب آه» کتابی است که توسط «یاسین حجازی» ویراستاری و توسط نشر «جام طهور» منتشر شده و به قول خود ویراستار، «بازخوانده»‌ای از کتاب نفس‌المهموم است؛ یعنی کتابی کاملاً متفاوت از نفس‌المهموم شیخ عباس قمی است و به زبان امروزی نزدیک شده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ قدیمی‌ترین کتابهایی که درباره واقعه عاشورا نوشته شده همین مقتل‌ها هستند و البته هنوز هم مشتری‌های پر و پا قرصی دارند. مخصوصا آن‌ها که می‌خواهند روایت‌های ناب و دست ‌اولی از کربلا بخوانند سعی می‌کنند پشتشان را به همین مقتل‌ها گرم کنند و روایت‌های سند‌دار را مطالع کنند.

معروف‌ترین مقتل مخصوصا بین بچه هیئتی‌ها «لهوف» است. اما اگر دنبال مقتلی خوش‌دست با زبانی روان و امروزی و البته سندیتی محکم می‌گردید «کتاب آه» می‌تواند باب می‌لتان باشد.

آقای حجازی در مقدمه کتاب می‌نویسد: «در بازخوانی، خط حادثه را پررنگ‌تر کردم و به ترتیب و توالی وقوع حادثه‌ها دقت کردم … و رد نقل‌هایی را که با هم نمی‌خواندند در کتاب‌های دیگر گرفتم تا نقل معروف‌تر و مشهور‌تر را بیاورم … و رجزهایی را که ترجمه نشده بود یا ترجمه‌اش واضح نبود را دوباره ترجمه کردمو رسم‌الخط را یکدست کردم و نقطه‌گذاری کردم و اعراب گذاشتم … و بعد تازه کار اصلی‌ام شروع شد، پاراگراف‌ها را نگاتیوهایی فرض کردم که با حفظ ترتیب و ضرباهنگ و تعلیق بایست به هم می‌چسباندم و همهٔ فکر و ذهنم این بود که صفحات برای خواننده راحت و بی‌وفقه ورق بخورد و یکبار برای همیشه معلوم شود «اتفاق» چگونه افتاده است. ابایى ندارم بگویم ترجمه‌ فارسی نفس‌المهموم را من پاره ‏پاره کرده ‏ام تا در بازساختنش کاری کنم قدمت متن خواننده را سر ذوق بیاورد، نه آنکه مثل همیشه اسباب دست‌انداز و فاصله گرفتن او از کتاب بشود.»

کتاب از مرگ معاویه شروع می‌شود و تا وقایع بعد از عاشورا ادامه پیدا می‌کند.
روایت‌های کوتاه کوتاه و زبان ساده و قابل فهم این کتاب، از مزیت‌های بزرگ آن است که خواننده ترجیح می‌دهد به جای خواندن دمع السجوم و نفس‌المهموم، این کتاب را بخواند و با روایت‌های آن همراه شود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار