سي‌ان‌ان ادعا کرد برخي منابع جزئياتي از توافق احتمالي که اميد مي‌رفت هفته گذشته به دست آيد، منتشر کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان با پخش گزارشی مدعی شد منابع مختلف دیپلماتیک جزئیاتی از توافق احتمالی ایران و طرف غربی در دور گذشته مذاکرات ژنو را افشا کرده‌اند.

این رسانه آمریکایی در ابتدا ادعا کرد: ايران و آمريکا مي‌توانستند هفته گذشته شاهد گشايشي بر سر برنامه هسته‌ای ايران باشند.

سی‌ان‌ان در ادامه عنوان کرد: ديپلمات‌هايي که هفته گذشته در ژنو مذاکره مي‌کردند، اعلام کردند به يک توافق نزديک شده بودند تا نگرانی‌ها بر سر برنامه اتمي ايران کاهش يابد اما برخی مسائل باعث شد اين ديدار بار ديگر تکرار مي‌شود. 

به ادعای سی‌ان‌ان، اگر چه جزئيات اين توافق (توافق احتمالی هفته گذشته ایران و طرف غربی) هنوز به صورت رسمي اعلام نشده است ولي چند منبع اعلام کردند بر اساس توافق، ايران غني‌سازي در سطوح بالاتر و بازفراوري اورانيوم‌هاي غني‌شده در سطح بالا را که اکنون در اختيار دارد، متوقف مي‌کند. همچنین اين کشور از شمار سانتريفيوژهاي در حال فعاليت خود مي‌کاست و اجازه بازرسي‌هاي بيشتر را به بازرسان بين‌المللي مي‌داد.

پيش نويس توافقنامه «موقت» در باره برنامه هسته‌اي ايران که توسط گروه 1+5  براي ارائه به ايران تهيه‌ شده، سندي دو يا سه صفحه‌اي است که در آن توقف فعاليت‌هاي ايران در ازاي لغو قابل تجديدنظر تحريم‌هاي ايران، پيش بيني شده است.

اين متن نهم نوامبر در ژنو به تاييد شش کشور آمريکا،روسيه،فرانسه، انگليس، چين و آلمان رسيد. اين سند به اين علت «موقت» است که براي يک مدت آزمايشي شش ماهه است و پس از اين مدت توافقنامه‌اي قطعي امضا خواهد شد.

اين متن مجموع برنامه هسته‌اي ايران را تحت پوشش قرار مي‌دهد و شش کشور ياد شده و ايران در بيشتر موارد آن اتفاق نظر دارند. اما در باره سه بند اين متن هنوز توافقي حاصل  نشده است.

اين سه مورد عبارتند از:
- غني سازي اورانيوم
===================
يکي از درخواست‌هاي اصلي ايران حق غني سازي اورانيوم است و اين کشور اين حق را يکي از خطوط قرمز خود مي‌داند. قطعنامه‌هاي ده سال گذشته سازمان ملل خواستار «تعليق» اين غني‌سازي است . تهران طي ده سال گذشته نزديک 200 سانتريفوژ به سانتريفوژهاي خود افزوده و در حال حاضر 19 هزار سانتريفوژ دارد. از يک سال پيش شش قدرت بزرگ جهان بر روي توقف غني سازي 20 درصدي اورانيوم  در ايران تاکيد دارند و مي‌توان گفت آنها آماده هستند تهران به غني سازي 3/5 درصدي اورانيوم، تحت نظارت شديد آژانس بين المللي انرژي اتمي، ادامه دهد.

-ذخاير اورانيوم غني سازي شده 20 درصد
===================================
اين ذخاير مشکل گروه 1+5 است. فرانسه از  «انهدام» اين ذخاير و يا کاهش درصد آنها به 5 درصد سخن مي‌گويد. راه‌حل‌هاي ديگري هم مطرح شده است، راه‌هايي مثل فروش در خارج، انتقال به خارج براي تبديل به سوخت هسته‌اي جهت رئاکتور تحقيقاتي ايران يا نيروگاه بوشهر( تنها نيروگاه هسته‌اي ايران که توسط روسيه تامين و  تغذيه مي‌شود).  

-رئاکتور آب سنگين اراک
====================
اين رئاکتور در حال احداث قرار است تا پايان سال 2014 عملياتي شود.

به نظر مي‌رسد مسائل مهم ديگر بين ايران و گروه پنج به علاوه يک حل وفصل شده باشد از جمله اين مسائل آينده تاسيسات فردو  است که کشورهاي غربي خواستار برچيدن آن هستند، و سرنوشت نسل جديد سانتريفوژها که سرعت آنها پنج برابر سانتريفوژهاي فعلي است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۲۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
نظر نظر آقا
مرگ بر استکبار جهانی
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۶:۱۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۲
ماذوالفقارحیدریم / فدائیان رهبریم.درهمه امور تابع نظر مبارک حضرت آقا هستیم.مرگ بر اسرائیل
آخرین اخبار