ابتلا به "دیابت"در 15 سال آینده در ایران و پاکستان به 100درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ نیما خسروی، معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل در روز جهانی دیابت گفت: اهمیت موضوع سلامت باید در خانواده‌ها نهادینه کنیم تا در آینده در اثر کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، استرس و بیماری‌های ناگوار مبتلا نشویم.

وی با اشاره به اینکه دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک رو به افزایش در کشور مااست تصریح کرد: شیوع دیابت 122 درصد رشد داشته و میزان ابتلا به دیابت در 15 سال آینده در ایران و پاکستان 100درصد رشد خواهد داشت.
 
خسروی خاطرنشان کرد: هزینه‌های درمان دیابت هزینه‌های کمرشکنی است که دولت فقط 2/5 تا 15 درصد آن را می‌تواند متقبل شود و این موضوع که به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود.
 
وی در خصوص عملکرد دو سازمان بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت و انجمن توسعه سلامت مهر پارسی خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها 4 هزار و 400 نفر عضو دارد 35 هزار نفر از افراد بیمار، بیماری‌شان از طریق این سازمان از لحاظ درمانی و غذایی و روانی کنترل و درمان شده وجود 2 درمانگاه توسعه سلامت در تهران و درمانگاه میلاد در مشهد، برگزاری همایشات مختلف، پرداخت هزینه‌های تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، فصل‌نامه به بیماران و صدور 24 هزار کارت شناسایی بیماری دیابت به صورت رایگان از جمله کارهای سازمان به شمار می‌رود.
 
بهترین نوع ورزش برای افراد مبتلا به دیابت، ورزش‌های هوازی است
 
وی خاطرنشان کرد: بروز دیابت در جهان با کاهش فعالیت افراد و افزایش وزن به صورت چشم‌گیری گسترش یافته است. ورزش با کاهش وزن و افزایش فعالیت به درمان و پیشگیری از دیابت کمک زیادی می‌کند.
 
وی افزود: در هنگام انجام تمرینات ورزشی کارت هویت بیماری خود را همراه داشته باشد. کنترل قند خون هنگام ورزش، همراه داشتن یک وعده کربوهیدرات سریع الاثر مانند قند، نوشیدن هر نیم ساعت یک لیوان آب، پرهیز از ورزش‌های دویدنی که ممکن است فرد را دچار زخم پا کند از نکات مهم ورزشی کردن افراد دیابتی به شمار می‌رود.
 
خسروی اظهار کرد: به طور کلی اگر بیماران دیابتی می‌خواهند ورزش اثرات مطلوب خود را نشان دهد باید حداقل 20 تا 30 دقیقه آن را به صورت مداوم انجام دهند.
 
وی افزود: کنترل بهتر قند خون، کنترل وزن، آمادگی عضلانی، کاهش فشار خون، افزایش اعتماد به نفس، کاهش تنش عصبی، حفظ استحکام استخوانی از فواید برنامه و نظم ورزشی برای افراد مبتلا به دیابت است.
 
بهترین میوه برای افراد مبتلا به دیابت خیار است
 
خسروی در ادامه گفت: باید رژیم غذایی توسط پزشک و یا متخصص تغذیه شود اما این بدان معنی نیست که شما باید غذایتان را از دیگر اعضای خانواده جدا کنید بلکه همه افراد خانواده شما می‌توانند با رعایت این رژیم زندگی سالمی داشته باشند .
 
وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از انواع غلات سبوس‌دار، حبوبات، میان وعده‌های کم‌چرب، سبزیجات به صورت خام، مصرف میوه‌های خام و با پوست، لبنیات استفاده کنند./


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار