خانه هاي روستايي چشم انتظار تسهيلات بانکي

معاون بازسازي بنياد مسکن گفت: تسهيلات واحدهاي مسکن روستايي در حال حاضر نه تنها افزايش نيافته بلکه بسيار کند پرداخت مي شود.

عزيز الله مهديان در گفتگو باخبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه تسهيلات مسکن روستايي 250 هزار و 400 هزار واحد مسکوني ابلاغ شده گفت: اين تسهيلات در حال حاضر در تمامي بانکها جز بانک سپه و ملت در حال پرداخت است.


وي ادامه داد: روند پرداخت تسهيلات در اين بانک ها بسيار کند و با تأخير است.


مهديان در ادامه اظهار داشت: سالانه سقف پرداخت تسهيلات بهسازي و نوسازي واحدهاي مسکوني روستايي 200 هزار واحد بوده است.


معاون امور بازسازي بنياد مسکن طي چند سال اخير هيچ افزايش سقف تسهيلاتي براي واحدهاي مسکوني روستايي نداشته ايم و در حال رايزني براي افزايش سقف تسهيلات هستيم.


وي در ادامه اظهار داشت: معاون اول رئيس جمهور نامه اي براي افزايش سقف تسهيلات به بانک مرکزي ارائه کرده و در حال رايزني براي ارائه تسهيلات هستيم.


مهديان در ادامه تصريح کرد: در حال حاضر تسهيلات ارائه شده براي ساخت واحدهاي مسکوني 12 ميليون و 500 هزار تومان است.
معاون امور بازسازي بنياد مسکن در ادامه گفت: تسهيلات هر سال در پايان سه ماهه سال گذشته پرداخت مي شود، و امسال نيز در حال رايزني براي ابلاغ به موقع تسهيلات هستيم.

مهدیان با یادآوری این‌که طبق روال هر سال سهمیه سال 92 هنوز دیر نشده است، افزود:‌ هر سال سهمیه را در سه ماه چهارم سال ابلاغ می‌کنیم، از ابتدای شروع این طرح در سال 84، اواخر این سال سهمیه اجرایی شد و عملا سال 85 وارد فاز عملیاتی شد.


وی ابراز امیدواری کرد با تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری و دولت، طرح مسکن روستایی امسال هم ادامه پیدا کند و تسهیلات ابلاغ شود.

مهدیان با اشاره به این که هدفگذاری امسال 255 هزار و 400 واحد است، افزود: امیدواریم این اتفاق برای سال 92 و 93 اجرایی شود، البته غیر از این هم هر سال تعدادی واحد مسکونی را در قالب بازسازی داشته‌ایم و اعتباراتی سالانه به‌طور متوسط به 35 تا 40 هزار واحد در مناطق سانحه دیده جدا از اعتبارات مسکن روستایی تخصیص یافته است.


معاون بازسازی بنیاد مسکن با بيان اينکه نوسازی و بهسازی سالهای قبل مسکن روستایی نتیجه همکاری خوب بانک‌ها با این طرح است، افزود: بانک‌ها در سال 91 خوب عمل نکردند،به طوري که برخی بانک‌ها اصلا سهمیه را ابلاغ نکرده‌اند و بانک صادرات نیز فقط 50 درصد از سهیمه سال 91 را ابلاغ کرده است.


وي ادامه داد: در حال پیگیری حل این مشکل هستیم.


مهدیان در ادامه تصريح کرد: بر اساس قانون، هر سال دولت باید سهم سود یارانه‌ای را پرداخت کند چون بانک با 5 درصد تسهیلات را پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت سود را دولت باید تامین کند.

مهدیان در ادامه اظهار داشت: تا امسال فکر می‌کنم سود تسهیلات در بخش مسکن 14 درصد بوده که تفاوت آن یعنی 9 درصد را دولت باید یارانه پرداخت کند.

وي يادآور شد:طبق قانون ساماندهی هر ساله دولت مابه‌التفاوت این سود را پیش‌بینی و باید به بانک‌ها پرداخت کند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار