به دلایل متعدد فرهنگی ، اقتصادی امنیتی و اجتماعی بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرها اهمیت فراوانی دارد و این امر در شهر تهران به عنوان پایتخت کشور نیز نمود بیشتری پیدا می کند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده به هنگام تصویب قانون شهرداری در سال 1334 مورد توجه قرار نگرفته بود اما با الحاق ماده111 به قانون مذکور در سال 1345 این نقص بر طرف گردید و متعاقباً در همان سال اساسنامه سازمان نوسازی تصویب شد .

به موجب ماده مذکور به منظور نوسازی شهرها ، شهرداری ها می توانند ازطریق تاسیس موسساتی با سرمایه خود خانه ها و مستغلات و اراضی و محلات قدیمی و کهنه شهر را خریداری نماید و در صورت اقتضاء برای تجدید ساختمان طبق طرح های مصوب شهرداری بفروش برسانند ویا اینکه راساً اقدام به اجرای طرح های ساختمانی نمایند. اما بحث نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده در سالیان اخیر روند متفاوتی گرفت و به عنوان یکی از مهمترین معضلات مدیریت شهرهای بزرگ مطرح شد.

 چراکه نه تنها مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از گسترش این بافت ها تهدیدی برای توسعه شهر شناخته می شود بلکه با توجه به قرار گیری کشور بر روی کمربند زلزله ، لزوم مقاوم سازی ساختمان ها بیش از پیش مطرح است.

ارائه بسته های تشویقی به ساکنین بافت های فرسوده و ناپایدار از جمله راهکارهایی است که مدیریت شهر تهران در سال های اخیر مورد توجه قرار داده است تا با ترویج رویکرد نوسازی مردمی به سمت توسعه پایدار شهری حرکت کند.

 رویکردی که توانسته شهر تهران را در بین شهرداری های کلانشهرهای کشور در بخش نوسازی بافتهای فرسوده در سالیان اخیر در رتبه اول قرار دهد.
 
تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده در شهر تهران
 
با توجه به آخرین مصوبات کمیسون ماده 5 شهر تهران یکی از مهمترین تسهیلاتی که در اختیار ساکنین بافت های فرسوده قرار می گیرد ، معافیت کامل واحدهای مسکونی واقع در مناطق 7 تا 20 شهر تهران از پرداخت هزینه عوارض تراکم ، زیر بنا ، پیش آمدگی ، ایمنی و حق مشرفیت است.

بر اساس این مجوز مالکین مناطق 1 تا6 و همچنین 21 و 22 نیز از 80 درصد معافیت در پرداخت این عوارض برخوردارند.

در زمینه مجوز ساخت غیرمسکونی نیز کلیه ساختمان های تجاری ، اداری و صنعتی در کلیه مناطق شهر تهران از پرداخت 50 درصد از عوارض معاف می باشند،همچنین در بافت های ناپایدار شهری نیز ساخت و ساز بیش از 150 متر مربع ، طبق ضوابط پهنه بندی ، با یک طبقه تشویقی، مجاز است .

بر اساس این بسته تشویقی اعطای تسهیلات بانکی، بدون سپرده گذاری مد نظر قرار گرفته شده است چنانچه در فرایند تخریب و نوسازی به واحدهای مسکونی تا سقف 200 میلیون ریال برای ساخت غیر صنعتی و تا مبلغ 250 میلیون ریال برای ساخت صنعتی و به صورت مشارکت مدنی و قابل تبدیل به فروش اقساطی در نظر گرفته شده است.

پرداخت 120 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن ( اسکان موقت ) جهت پروژه های تجمیعی ،واگذاری رایگان عرصه گذرهایی که در حین تجمیع کارکرد خود را بطور کامل از دست می دهند و همچنین صدور پروانه ساختمانی بر اساس تجمیع فیزیکی پلاک ها و موکول نمودن تجمیع ثبتی به زمان درخواست پایان کار از جمله دیگر تسهیلاتی است که مدیریت شهری در اختیار مالکین بافت های فرسوده شهر تهران قرار می دهد .

به گفته کارشناسان از آنجا که بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در کنار حمل و نقل عمومی از اولویت های اصلی شهرهای بزرگ کشور می باشد و با توجه به اینکه رفع این معضل نیازمند عزم ملی است توجه دیگر نهادهای مرتبط با امر نوسازی و لزوم هماهنگی آنها نیز امری لازم و ضروری است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار